Dirk Lauwers, de mobiliteitsdeskundige van de UAntwerpen. 

Dirk Lauwers, de mobiliteitsdeskundige van de UAntwerpen. ©  ERIK VAN EYCKEN

“Auto’s moeten nu al achter fietsers blijven op Turnhoutsebaan”

Binnenkort is niet langer de auto, maar wel de fiets koning op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. De drukke verkeersader wordt een fietsstraat. Auto’s zullen fietsers dus niet meer mogen inhalen en er komt een zone 30. Volgens Dirk Lauwers, de mobiliteitsdeskundige van de UAntwerpen, is dat nu al echter het geval.

“Wat veel mensen niet beseffen is dat automobilisten op de Turnhoutsebaan nu al geen fietser mogen voorbijsteken. Volgens art40ter van het verkeersreglement mag dat niet op een rijbaan van 3,5 meter breed, want er moet minstens een meter tussen fietser en automobilist zitten. Deze regel is echter jarenlang niet gehandhaafd door de politie. Door de Turnhoutsebaan om te vormen in een fietsstraat wordt de regel dat je fietsers niet mag inhalen met de auto duidelijker voor alle weggebruikers en kan dat wellicht makkelijker gecontroleerd worden. Het zal alleszins veiliger worden voor de zwakke weggebruiker”, zegt Dirk Lauwers.

In principe is de Turnhoutsebaan te druk om volgens de voorschriften van ‘Fietsberaad Vlaanderen’ fietsstraat te worden. “In de ideale fietsstraat rijden er minstens evenveel fietsers als auto’s. Op de Turnhoutsebaan rijden er per vijf auto’s drie fietsers. Maar het is nu net de bedoeling om het aantal auto’s terug te dringen. Samen met het feit dat het verkeersreglement op deze plek al jaren niet wordt nageleefd is een fietsstraat daarom geen onlogische keuze”, vervolgt Dirk Lauwers.

Vergelijking met buitenland

De deskundige maakt een vergelijking met het buitenland. “In de Sarphatistraat in Amsterdam, die qua opbouw (voetpad-parkeerstrook-smalle rijbaan- trambaan enz.) fel lijkt op de Turnhoutsebaan, hebben ze het statuut een tijd geleden al veranderd naar fietsstraat. En daar merk je dat het wel degelijk werkt. Vergeet ook niet dat de Turnhoutsebaan een wijkontsluitingsstraat is voor Borgerhout en geen stedelijke invalsweg voor doorgaand verkeer door het district. Dat staat ook in de mobiliteitsplannen van de stad zelf. Het is dus niet de bedoeling dat automobilisten twee kilometer lang achter een fietser rijden. Wie de stad in- of uit wil moet daarvoor liefst de Plantin en Moretuslei nemen.”

Dirk Lauwers ziet de maatregelen van Vlaams minister Lydia Peeters als een duidelijk signaal. “Natuurlijk moet er op termijn een grondige en goede aanleg van de Turnhoutsebaan komen. Maar dan zijn we flink wat jaren verder. Ondertussen niets doen is geen optie: er gebeuren per jaar nu meer dan 40 fietsongevallen met gewonden tot gevolg, moeten er daar de komende vijf jaar nog meer dan tweehonderd bijkomen? Je kan de fietsstraat zien als een experiment. Maar in zekere zin is de huidige verkeerssituatie dat ook. Het is gezien de vele ongevallen die er nu gebeuren een mislukt experiment en de aanpassingen die nu worden doorgevoerd zijn alleszins de eerste beleidsmaatregel in tien jaar voor verbetering.”