De Turnhoutsebaan wordt binnenkort een fietsstraat. 

De Turnhoutsebaan wordt binnenkort een fietsstraat. ©  Jan Van der Perre

Fietsdeskundigen positief over fietsstraat in Turnhoutsebaan

Opvallende demarche van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Vandaag kondigt ze in Gazet van Antwerpen aan dat de Turnhoutsebaan, een gewestweg, wordt omgevormd tot fietsstraat, waar 30 km/u de maximumsnelheid zal zijn. “Een fietsstraat is geschikt om fietsers meer bescherming te bieden op de Turnhoutsebaan”, zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen.

Patrick Van de Perre, Sacha Van Wiele

LEES OOK. Drastische ingreep op Turnhoutsebaan: drukke verkeersas wordt fietsstraat met zone 30 en inhaalverbod

Districtsburgemeester Preneel: “Flinke stap vooruit”

Marij Preneel 

Marij Preneel ©  ID/ Sien Verstraeten

“Dit is verrassend en goed nieuws voor Borgerhout”, zegt de Borgerhoutse districtsburgemeester Marij Preneel (Groen). “We vragen al jaren om een zone 30 op de Turnhoutsebaan. Ook de komst van een fietsstraat is een flinke stap vooruit voor zowel fietsers als voetgangers. Dit is een behoorlijk statement van Vlaams minister Lydia Peeters, waarmee ze meteen de eerste minister is die de afgelopen tien jaar effectief iets onderneemt.”

De maatregelen van Lydia Peeters mogen volgens Marij Preneel niet het eindpunt zijn. “Om tot een echt veilige Turnhoutsebaan te komen moet het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de straat geweerd worden en moeten er ook een oplossing gevonden worden voor onder meer de Flixbussen. Die moeten weg van de Turnhoutsebaan. Er is een heraanleg van de baan nodig waarbij de zwakke weggebruiker centraal staat.”

Het belet niet dat Marij Preneel blij is met de maatregelen. “Nogmaals, dit is een statement van de minister met als boodschap dat verkeersveiligheid ertoe doet. De kunst zal nu zijn om de nieuwe maatregelen te handhaven. Dat zal een serieuze uitdaging zijn.”

Partijgenoot en fractieleider voor Groen in de Antwerpse gemeenteraad had via Twitter ook al een reactie klaar:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Volgens Renaat Van Hoof van de Fietsersbond Antwerpen klopt het als mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) zegt dat de Turnhoutsebaan niet beantwoordt aan alle voorwaarden van een fietsstraat. Het belangrijkste element is het drukke autoverkeer in deze straat.

“Als je dit criterium echter gaat volgen, dan is tachtig procent van de huidige fietsstraten in Antwerpen niet geschikt”, zegt Van Hoof. “Het verlagen van de snelheidsbeperking van 50 naar 30 kilometer per uur is belangrijk. Met een fietsstraat worden stappen vooruit gezet en geeft de minister een belangrijk signaal.”

Bescherming

Ook Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen ziet in de snelheidsbeperking al een belangrijke ingreep in het verhogen van de verkeersveiligheid voor fietsers.

“Het wegdek in de Turnhoutsebaan is smal en volgens de wet mogen wagens daar sowieso geen fietsers voorbij steken”, zegt Baert. “Toch is het goed om deze straat het statuut van fietsstraat te geven. Zo krijgen fietsers meer bescherming. Dat er een vrije tram- en busbaan is, kan geen bezwaar zijn voor de invoering van een fietsstraat. In onder meer Kopenhagen en Amsterdam zijn er voldoende voorbeelden van fietsstraten met bus- en trambanen.”

Baert benadrukt dat de invoering van een fietsstraat een belangrijke stap is.“Alleen is het een eerste stap naar een nieuwe toekomst van de Turnhoutsebaan”, zegt Baert. “De minister geeft met deze keuze aan dat bij een heraangelegde Turnhoutsebaan de fiets een belangrijke plek moet krijgen. Dit kan door vrijliggende fietspaden aan te leggen van minstens twee meter breed aan elke zijde van de straat. Of, door gemengd verkeer van wagens en fietsers op de rijbaan te houden, maar dan in een fietsstraat. Bij die laatste keuze moet er dan wel worden gezorgd dat er minder wagens rijden.”

LEES OOK: Dirk Lauwers: “Auto’s moeten nu al achter fietsers blijven op Turnhoutsebaan”

Ook uit de wijken rond de Turnhoutsebaan komen positieve signalen. De bewonersgroepen uit de Lange Beeldekensstraat en de Borsbeekstraat hopen dat nu ook het sluipverkeer in hun straten zal worden aangepakt.

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen