©  EPA-EFE

Lewis Hamilton pakt 100ste overwinning in Formule 1 na ongelooflijke ontknoping in Grote Prijs van Rusland

Lewis Hamilton heeft in een bijzonder spectaculaire Grote Prijs van Rusland zijn 100ste F1-zege geboekt. De regerend wereldkampioen kende een moeilijke race en leek lang op weg naar een tweede plaats achter de verrassende Lando Norris, maar een stortbui in de absolute slotfase besliste er anders over. Hamilton kwam op het juiste moment regenbanden halen en won de race nog. Max Verstappen, die als allerlaatste vertrok, profiteerde ook en werd heel knap tweede. Carlos Sainz Jr mocht als derde man het podium op.

Sam Varewyck

Wat voorafging...

Twee weken nadat Lewis Hamilton (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull) elkaar uit de race reden in de Grote Prijs van Italië, waren alle ogen in het Russische Sotsji natuurlijk gericht op beide titelrivalen. Verstappen wachtte een inhaalrace. De Nederlander liet een volledig nieuwe krachtbron steken en kreeg een gridstraf omdat hij daarmee het maximumaantal gebruikte motoronderdelen overschreed. Verstappen vertrok daarom als allerlaatste.

Voor Lewis Hamilton leek het zo een unieke kans te worden om opnieuw naar de leiding te wippen in het WK, maar de zevenvoudig wereldkampioen liet zich op zaterdag de kaas van het brood eten in de kwalificatie. Twee foutjes in het slot zorgden ervoor dat de Brit pas als vierde op de grid stond: de top drie bestond verrassend genoeg uit Lando Norris (McLaren), Carlos Sainz Jr (Ferrari) en George Russell (Williams). Hamilton zou het dus niet cadeau krijgen op zondag.

Hoe verliep de start?

De aanloop naar bocht één is in Sotsji heel lang. Dat leverde meteen heel wat positiewissels op: Carlos Sainz Jr verschalkte Lando Norris en nam de leiding over. Lewis Hamilton raakte dan weer ingesloten en viel terug van vier naar zeven, Lance Stroll maakte in de Aston Martin de omgekeerde beweging en ging van zeven naar vier. Oude vos Fernando Alonso mengde zich ook volop in de debatten en belandde even naast de baan, maar de Spanjaard kon zijn weg gewoon vervolgen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Helemaal achterin hielden Charles Leclerc (Ferrari) en Max Verstappen, als negentiende en twintigste gestart, zichzelf uit de problemen. Leclerc kende een kanonstart en won zeven posities, Verstappen deed het iets rustiger aan en won ook enkele plekjes.

Hoe kwam de overwinning tot stand?

In de openingsfase bleef Sainz aan de leiding rijden, maar Norris schaduwde zijn voormalige teamgenoot. Het duo reed samen weg van een achtervolgend treintje, dat geleid werd door George Russell. Na 13 rondes vond Norris het welletjes geweest: de jonge Brit wurmde zich voorbij de Ferrari van Sainz en ging er meteen vandoor.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Nadien ontaardde de race in een tactisch steekspel. Sainz kwam enkele rondes later al binnen voor zijn pitstop en dat voorbeeld werd gevolgd door veel van de iets tragere rijders voorin. Eenzame leider Norris ging op zijn mediumbanden lang door, net als zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Die werd gevolgd werd door Hamilton, Sergio Pérez, Alonso en Verstappen, die allen op het harde rubber vertrokken waren.

In de 23ste ronde kwam nummer twee Ricciardo verse banden halen, maar de pitstop van de Australiër ging heel traag. Lewis Hamilton nam het cadeautje dankbaar in ontvangst: de Brit maakte drie rondes later zijn eigen pitstop en kwam voor Ricciardo weer de baan op. Red Bull koos er opvallend genoeg voor om Max Verstappen op hetzelfde moment naar binnen te halen, hoewel de Nederlander op harde banden reed.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Dat bleek niet de juiste keuze te zijn. Verstappen belandde in verkeer en zou Hamilton en verschillende andere voorliggers ondanks het bandenvoordeel nooit kunnen bedreigen. Fernando Alonso, die een hele tijd later naar binnen kwam voor mediumbanden, slaagde er zelfs in om Verstappen nog in te halen.

Helemaal voorin waren alle ogen intussen gericht op een Brits duel. Norris kwam halverwege de race binnen voor zijn pitstop en kwam na de bandenwissels van de concurrenten terug aan de leiding. Lewis Hamilton knabbelde echter genadeloos aan de voorsprong van zijn jongere landgenoot. Met nog tien ronden te gaan zat de Mercedes-piloot vlak achter Norris.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

In de slotfase zorgde het weer nog voor extra spektakel. De regen dreigde al de hele namiddag, maar met nog zeven rondes te gaan gingen de hemelsluizen in Sotsji open. De grote vraag: zou het nat genoeg worden voor een overstap naar intermediatebanden? Lewis Hamilton en enkele anderen dachten al snel van wel, Norris gokte en bleef op slicks rondrijden.

Die keuze pakte helemaal verkeerd uit toen het met nog drie rondes te gaan begon te stortregenen. Norris stond stil en ging nog bijna de muur in, Hamilton stoomde door naar de eerste plek en pakte zijn 100ste overwinning. Ook Verstappen kon lachen: de Nederlander schoof door naar plaats twee op zijn intermediates, Carlos Sainz werd derde.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De onfortuinlijke Lando Norris viel nog helemaal terug. De Brit verloor enorm veel tijd toen hij op de doorweekte baan nog dat ene rondje te veel op droogweerbanden moest rijden. Uiteindelijk werd hij pas zevende, nog achter Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas en Fernando Alonso. Kimi Räikkönen, de meest ervaren F1-rijder ooit, schitterende in de slotfase ook door zich nog naar de achtste plek te vechten in de Alfa Romeo.

Wie onderscheidde zich?

In een moeilijk weekend toch toeslaan, dat is een kenmerk van de grote piloten. Lewis Hamilton ging op zaterdag in de fout in de kwalificaties en op zondag leek de zege er niet echt in te zetten na een moeilijke start. Maar in de zeer moeilijke, regenachtige omstandigheden schitterde de Brit zoals vanouds en maakte hij samen met Mercedes de juiste tactische keuze. Het leverde hem een historische honderdste overwinning op.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hij won de race, maar is Hamilton echt de grote winnaar van het weekend? Want ook Max Verstappen mag daar aanspraak op maken. De Nederlander wist op voorhand dat hij door de gridstraffen de schade zou moeten beperken. Hij leek zevende te gaan worden, maar net als Hamilton profiteerde Verstappen in de regen optimaal van al het tumult. Met een tweede plek mag hij enorm tevreden zijn, al is hij de WK-leiding wel weer kwijt aan Hamilton.

De vorige twee races miste hij nog door een coronabesmetting, maar in Rusland was Kimi Räikkönen weer van de partij - en hoe. De Fin kwam in de regen terug bovendrijven en bewees dat ervaring in zulke omstandigheden ook veel doet. Met een achtste plaats scoorde hij zijn en Alfa Romeo’s beste resultaat in bijna twee jaar. De 41-jarige Fin kan het nog steeds.

Wie had zijn dagje niet?

From hero to zero, zo kan je de race van Lando Norris het beste omschrijven. Al doet die uitspraak zijn prestatie niet echt eer aan, want de piepjonge Brit reed misschien wel de race van zijn leven. Helaas ging hij in de laatste rondes ten onder door een fout uitgepakte bandengok. Zijn eerste zege laat dus nog even op zich wachten, maar fans van de jongen met een Vlaamse moeder moeten niet vrezen. Die eerste overwinning komt er echt wel.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Norris was niet de enige die in de slotfase verkeerd gokte. Charles Leclerc leek op weg naar punten vanaf startplaats negentien, maar net als Norris bleef hij te lang doorrijden op droogweerbanden. De Ferrari-piloot belandde in dezelfde bocht als Norris naast het circuit en viel nadien nog ver terug. Het eindresultaat: vijftiende. Daar had veel meer ingezeten.

Ook bij Aston Martin zullen ze zich na deze Russische Grote Prijs achter de oren krabben. Na een schitterende start van Lance Stroll leek een mooi resultaat tot de mogelijkheden te behoren, maar uiteindelijk werd het een elfde plek voor de Canadees en twaalfde voor teamgenoot Sebastian Vettel. Beide heren botsten zelfs nog met elkaar in de slotfase en vielen in de regenchaos nog buiten de punten.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

De Grote Prijs van Rusland staat er al jaren om bekend een van de saaiere op de kalender te zijn. Dankzij de natte kwalificatie die de grid door elkaar schudde, en de gridstraffen van Verstappen en enkele andere toprijders, kregen we dit jaar echter een uitzondering. Op alle fronten waren er gevechten en de tactische strijd, constante dreiging van regen en het gevecht om de zege zorgden ervoor dat we een memorabele race kregen.

Wat onthouden we van deze race?

Dit formidabele wereldkampioenschap Formule 1 heeft er alweer een heel mooi hoofdstuk bijgekregen. Lewis Hamilton schrijft geschiedenis door als eerste man ooit 100 Formule 1-races te winnen en is opnieuw WK-leider, maar de echte winnaar van het weekend is misschien wel Max Verstappen. Met zijn tweede plaats heeft hij meer dan de schade beperkt, het verschil tussen beide kemphanen bedraagt amper twee punten. Over twee weken zetten ze hun strijd voort in de Grote Prijs van Turkije.

 

 ©  AFP

Uitslag Grote Prijs van Rusland:

1) Lewis Hamilton (Mercedes)

2) Max Verstappen (Red Bull)

3) Carlos Sainz Jr (Ferrari)

4) Daniel Ricciardo (McLaren)

5) Valtteri Bottas (Mercedes)

6) Fernando Alonso (Alpine)

7) Lando Norris (McLaren)

8) Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)

9) Sergio Pérez (Red Bull)

10) George Russell (Williams)

11) Lance Stroll (Aston Martin)

12) Sebastian Vettel (Aston Martin)

13) Pierre Gasly (AlphaTauri)

14) Esteban Ocon (Alpine)

15) Charles Leclerc (Ferrari)

16) Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)

17) Yuki Tsunoda (AlphaTauri)

18) Nikita Mazepin (Haas)

Niet gefinisht:

Nicholas Latifi (Williams)

Mick Schumacher (Haas)

 

 ©  ISOPIX