De betonnen grasdallen in de Lange Dreef. Deze wandelaar stapt er ook naast, en niet over.  

De betonnen grasdallen in de Lange Dreef. Deze wandelaar stapt er ook naast, en niet over.  ©  kma

Sfeer eventjes niet zo zalig in gebuurt In den IXden Saligheyt

Bewoners ergeren zich aan grasdallen, snelheidsduivels en bomenkap

Malle -

Bewoners uit het gebuurt In den IXden Saligheyt in Oostmalle maken zich zorgen om de verkeersveiligheid in hun straat. Volgens hen faciliteert de gemeente het gemotoriseerd verkeer en de snelrijders door de Talondreef en de Lange Dreef te verbreden met grasdallen. Ze vinden het geroffel van de grasdallen een gesel voor het oor en wachten tot de eerste fietsers op de grasdallen vallen of wandelaars er hun voet verstuiken.

De Talondreef en de Lange Dreef liggen op een fietsknooppuntenroute. Er passeren veel wandelaars en schoolgaande jeugd. Spijtig genoeg is het ook een bekende sluiproute voor wagens die richting Sint-Jozef-Rijkevorsel willen en de verkeerslichten op de gewestweg willen omzeilen.

“In plaats van een snelheidsbegrenzing in te voeren tot vijftig kilometer per uur, mag je hier nog altijd 70 rijden en verbreedt de gemeente de weg met grasdallen. Zo wordt de rode loper uitgerold voor nog meer sluipverkeer en nog hogere snelheden”, klinkt het. “Intussen zien wij dat aangrenzende wegen zoals de Beersebaan geknipt worden. Willen ze die fietsroutes allemaal langs daar sturen zodat hier de wagens vrij spel krijgen? Op de voorkeursroute om naar Sint-Jozef te rijden aan Hei-ende en de Vlimmersebaan is het plaatselijk wel al 50 per uur. Zolang er hier sneller gereden mag worden, is het normaal dat auto’s binnendoor rijden.”

Een banner in de wijk. 

Een banner in de wijk. ©  kma

De buurtbewoners wilden eerst het effect afwachten van het verhoogd kruispunt en de asverschuiving die de gemeente recent aanlegde. “Maar daar zien we nauwelijks effect van. Hier rijden volgens onze tellingen 1.200 auto’s per dag door, terwijl het hier vijftien jaar geleden nog een landbouwweg was. Bovendien maken de grasdallen een irritant trommelend geluid en is het geen veilige uitwijkstrook voor fietsers. De rioleringswerken, waar spijtig genoeg oude laanbomen voor moeten sneuvelen die de rijweg visueel versmallen, worden misbruikt om onze straat te verbreden.”

Volgens schepen voor mobiliteit Sanne Van Looy (N-VA) zijn er al veel gesprekken met de buurtbewoners geweest. “Ze hebben ook beroep ingediend bij de deputatie wat de riolering betreft. Wat betreft de grasdallen: we hebben hiervoor geopteerd omdat het vullen van de putten steenslag in de bermen bijna wekelijks moet gebeuren en dus zeer arbeidsintensief is. Dat we de straat sluiks verbreden, klopt niet, want er ligt momenteel al steenslag. De hoop bestaat ook dat er wat gras door die dallen zal groeien waardoor je een groen effect krijgt aan de zijkanten en de straat visueel smaller zal lijken.”

De bordjes aan de bedreigde bomen. 

De bordjes aan de bedreigde bomen. ©  kma

Dat de gemeente de Talondreef en Lange Dreef als soort toekomstige ringweg zou zien om van de N12 richting Sint-Jozef-Rijkevorsel door te steken, klopt volgens de schepen pertinent niet. “Zeker niet, want we hebben net nog verkeersingrepen gedaan om het sluipverkeer te ontmoedigen daar. De snelheidsbeperking wordt onderzocht bij de opmaak van het mobiliteitsplan. Dat er oude laanbomen moeten verdwijnen is spijtig, maar heeft met het rioleringsdossier te maken en staat los van de mobiliteitsproblematiek in deze buurt.”

Net als in de Mostheuvellaan in Westmalle, hingen de bewoners van het gebuurt al protestbordjes aan de stammen van de bedreigde bomen met opschriften als ‘red mij, het gemeentebestuur wil mij dood’. Naar eigen zeggen zijn ze heel blij dat hun wijk riolering krijgt, maar zijn de straten breed genoeg om de bomen te sparen.

De slogans op de bomen. 

De slogans op de bomen. ©  kma

kma

Meer nieuws uit stad en rand

MEER OVER

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio