Groen-fractieleider Imade Annouri vindt het gevoerde beleid vooral inspiratieloos.  

Groen-fractieleider Imade Annouri vindt het gevoerde beleid vooral inspiratieloos.  © Victoriano Moreno

Imade Annouri (Groen): “Schepen Kennis wil de puzzel leggen, maar negeert de belangrijkste puzzelstukken”

Antwerpen -

Imade Annouri blaast maandag met de gemeenteraad van Antwerpen zijn eerste verjaardagskaarsje uit als Groen-fractieleider. Hij mag dit ineens doen bij het debat over mobiliteit en verkeersveiligheid naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval in de Lange Leemstraat. “Ik ben overtuigd dat Kennis zijn best doet, maar hij negeert de belangrijkste puzzelstukken vanuit een ideologische starheid”, zegt Annouri.

Sacha Van Wiele

Annouri verving vorig jaar Wouter Van Besien als fractieleider. Hij kondigde een scherpe oppositie aan.

Is dat volgens u gelukt?

Annouri: Ik hoopte toen op fysieke gemeenteraden, maar dat draaide door corona toch anders uit. De scherpe debatten waren er ondanks de virtuele zittingen wel. Er was de discussie over Let’s Go Urban van Sihame El Kaouakibi en we riepen mee een extra gemeenteraad samen rond de PFOS-vervuiling en 3M.

Wat valt er van uw fractie te verwachten dit politieke jaar?

De stad is super inspirerend, maar het beleid van dit stadsbestuur is dan weer inspiratieloos. Vanuit Groen willen we inspiratie geven. Zo plannen we een congres rond Wonen, waar we oplossingen zoeken voor onder meer de hoge woningprijzen. We willen dat de stad op die woningmarkt meer een actieve rol speelt.

Mobiliteit is steeds een speerpunt van onze partij geweest. We willen alternatieven aanbieden, want nu zien we toch vooral dat er geen of foute keuzes worden gemaakt. En tenslotte leggen we de focus op openbare ruimte. Met de lockdowns tijdens corona zagen we toch dat pleinen en straten onvoldoende kwalitatief zijn ingericht als gezellige en duurzame ontmoetingsplekken.

 

 ©  Victoriano Moreno

Met die twee laatste speerpunten zit uw partij wel volop in de actualiteit.

De discussie over de skaters op de Scheldekaaien is een goed voorbeeld. Het is een symptoom van hoe het beleid met publieke ruimte om gaat. De kaaien zijn voor iedereen, maar dan niet voor skaters. Ik heb mij laten vertellen dat Vijftig tinten grijs een spannend boek is, maar de vijftig tinten grijs in het beleid rond stadsontwikkeling zijn alles behalve spannend.

Maakt Groen zich niet schuldig aan politieke recuperatie van het dramatische ongeval in de Lange Leemstraat?

(Verontwaardigd) Helemaal niet. Op de dag van het ongeval hebben we geen reacties gegeven. Samen met de rest van de stad hebben we tijd genomen om te rouwen. Alleen kwam later de communicatie van mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA, red.), die deed uitschijnen dat men het terugdraaien van het conflictvrije kruispunt deed voor het Sint-Vincentiusziekenhuis. Het ziekenhuis zei in een reactie dat ze andere uitwegen hadden voor hun ambulances en daar dus niet bij betrokken waren. Ik vraag niet snel het ontslag van een schepen of wie dan ook, maar nu deed ik het wel. Het vertrouwen in de schepen is weg. In plaats van dat hij zijn beleid zou verdedigen, poogde hij die van zich af te schuiven.

U wou op de raadscommissies afgelopen week vooral vernemen wat de procedures waren en bij wie de verantwoordelijkheid ligt rond de verkeerslichten. Wat leerde u daar uit?

Dat de procedures alles behalve transparant zijn. Dat bij zo’n beslissingen geen externe experten worden geraadpleegd. Op mijn vraag zei schepen van Openbaar Domein Claude Marinower (Open Vld, red.) dat hij was geïnformeerd, maar de bevoegdheid en verantwoordelijkheid bij zijn collega Kennis ligt. De mobiliteitsschepen heeft dus vrij spel als het om mobiliteit en verkeersveiligheid gaat. Dat het op zon’ manier gebeurd is een stad Antwerpen eigenlijk onwaardig. Verkeersveiligheid is bij uitstek een kwestie van inrichten van het openbaar domein en de leefbaarheid van buurten, dus dit moet veel breder bekeken worden. En dat doet dit stadsbestuur niet.

 

 ©  Victoriano Moreno

Kennis kwam in de raadscommissie nogal teneergeslagen over. Hij zei zijn hoofd te breken over hoe hij het anders zou kunnen. Ik geloof hem en ik twijfel er niet aan dat hij zijn best doet. Alleen probeert hij een puzzel te leggen, maar negeert hij op voorhand de belangrijkste puzzelstukken, zoals minder instroom van wagens, circulatieplannen en een ander parkeerbeleid.

Ligt hij wakker na zo’n verkeersongeval? Ik ben daar van overtuigd. Alleen is het dodelijke verkeersongeval aan de Lange Leemstraat niet het eerste. Op verschillende plekken in de stad kwamen de afgelopen jaren voetgangers en fietsers om het leven in het verkeer. Hoeveel keer moet dit gebeuren voor het besef komt dat het resoluut anders moet worden aangepakt? Er heerst een ideologische blindheid waarbij bepaalde oplossingen niet worden gezien.

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio