verhuisde in 2004 van het Sint-Jansplein naar het openluchtmuseum Middelheim.

verhuisde in 2004 van het Sint-Jansplein naar het openluchtmuseum Middelheim. ©  RR

Middelheim restaureert glazen ‘Funhouse’ Dan Graham

Antwerpen -

Het Middelheimmuseum restaureert het Belgian Funhouse van Dan Graham. Het glazen paviljoen dat een turbulente voorgeschiedenis kent, groeide uit tot een publiekslieveling. Het beeldenpark nodigt ook drie jonge kunstenaars uit voor nieuw werk op locatie.

Frank Heirman

Dan Graham, 81 inmiddels, is een van de belangrijke Amerikaanse kunstenaars van zijn generatie. Hij is beeldhouwer, architect, performer en fotograaf tegelijk. Zijn grootste faam verwierf hij met de bouw van paviljoenen die hij opvatte als een soort sociaal beeldhouwwerk. Bij de heraanleg van het Sint-Jansplein in 1998 bestelde de stad Antwerpen bij de kunstenaar zo’n paviljoen dat de naam Funhouse for Children meekreeg.

Niet de kinderen uit de buurt, maar vandalen vonden hun weg naar het kunstwerk. Nadat het al bij de inhuldiging zwaar te lijden had gekregen, werd het glazen paviljoen onherroepelijk beschadigd. Daarop werd in samenspraak met de kunstenaar beslist het kunstwerk te heropbouwen in de veilige omgeving van het Middelheimmuseum. Dat gebeurde in 2004.

. 

©  Jan Van der Perre

Graham veranderde toen de naam in Belgian Funhouse en nodigde parkbezoekers uit om in zijn paviljoen te komen kijken, zonnen, lezen, mediteren en ook spelen. Het publiek ging daar gretig op in. Ook koude, wind en regen zorgden voor slijtage. Vooral de insijpeling van water tussen de elf drievoudige glasplaten zorgde voor storende plekken.

Omdat het kunstwerk dringend aan restauratie toe was, zal het gespecialiseerde atelier Moker uit Boom de volgende drie weken alle glasplaten vervangen, net als de omringende haag. Graham had dat groen speciaal ontworpen omdat hij had vastgesteld dat Belgische tuintjes vaak met een haag werden omzoomd.

Young Artist Fund

Vanaf dit weekend verwelkomt het Middelheimmuseum ook drie nieuwe creaties van jonge in België werkende kunstenaars. De selectie viel op Maika Garnica, Mostafa Saifi Rahmouni en het collectief Mountaincutters. Hun locatiegebonden werken creëerden ze in het strakke parklandschap van Hortiflora onder de groepstitel The Holes Will Be Filled Again.

De drie voelen zich verwant en beschouwen zich als ‘gravers’, zowel letterlijk als figuurlijk. Ze graven in de aarde en klei zoals Maika Garnica, in de geschiedenis zoals Mountaincutters en in de representatie van macht zoals Mostafa Saifi Rahmouni. Hun ‘ontginning’ tonen ze aan het publiek.

De tentoonstelling wordt gesponsord door Delen Private Bank en Middelheim Promotors en is het vervolg van de Young Artist Prize. Die jongerenwedstrijd werd in 2015 en 2018 georganiseerd, met als hoofdprijs een werk in het Middelheimmuseum. Uit de massale inzendingen bekroonde een professionele jury toen Amber Vanluffelen (2015) en Isabel Fredeus (2018) .

De derde editie van 2021 kreeg een ander concept en andere naam. Onder de noemer Young Artist Fund stellen de sponsors nu een werkingsbudget van 15.000 euro en een honorarium ter beschikking van drie kunstenaars jonger dan 40, waarmee ze een groot project in het Middelheim mogen realiseren. Kunstspecialisten selecteerden de drie kandidaten uit een longlist van vijfentwintig.

De tentoonstelling The Hole Will Be Filled Again loopt tot 16 januari.