De Welzijnscampus in Turnhout. Ook hier moeten maatschappelijk werkers noodgedwongen steeds meer administratie voor kwetsbare mensen vervullen. 

De Welzijnscampus in Turnhout. Ook hier moeten maatschappelijk werkers noodgedwongen steeds meer administratie voor kwetsbare mensen vervullen. ©  RR

Kempense OCMW’s doen oproep: “Elke dienst moet zelf kwetsbare groepen ondersteunen”

Kempen -

De 27 OCMW’s van de Kempen klagen de steeds stijgende administratieve druk aan. Die is het gevolg van de coronacrisis en de toenemende digitalisering van allerhande instanties en organisaties.

Guy Van Nieuwenhuysen

Lauren Geraerts, maatschappelijk assistente uit Dessel, kreeg er pas nog mee te maken. “Een cliënt kwam naar het OCMW omdat hij geen inkomsten had. Alle aanvragen moeten voortaan online gebeuren. De man kon dat niet. Telefonisch contact was niet mogelijk. Ook een aanvraagformulier voor hulp moest online worden ingediend. Voor telefonische assistentie was een wachttijd van één tot twee weken. Het gevolg is dat deze man nog steeds geen inkomen heeft en het OCMW een uitkering moet voorschieten. De maatschappelijk werker die dit mee wil opvolgen, verliest ook veel tijd omdat de diensten niet kunnen worden bereikt.”

Digitale dienstverlening

Sinds de coronacrisis werken veel mensen thuis en wordt de dienstverlening erg ingeperkt. Steeds meer bedrijven, instanties en organisaties vangen dat op met een doorgedreven digitalisering.

“Maar veel mensen zijn digitaal niet mee”, zegt Koen Rombouts, voorzitter van Welzijnszorg Kempen. “Ook dat heeft corona pijnlijk duidelijk gemaakt. Veel diensten blijven radicaal die digitale koers varen. Ze zijn niet meer fysiek of telefonisch bereikbaar op elk moment. Een vrije inloop om een vraag te kunnen stellen, is niet meer mogelijk. Maar voor sommige mensen is zelfs het keuzemenu dat ze te horen krijgen wanneer ze bellen, te moeilijk.”

Deuren openen

De OCMW’s ervaren daarvan de gevolgen. Hun maatschappelijk werkers worden steeds vaker ingeschakeld voor administratieve taken. Van hen wordt plots verwacht dat ze experts zijn in belastingen, werkloosheidsuitkeringen, pensioenen,... De 27 Kempense OCMW’s doen nu een oproep om het tij te keren.

“Elke dienst moet zelf ondersteuning bieden aan kwetsbare groepen. Aan mensen die niet mee zijn met het digitale tijdperk. Het kan niet dat ze alleen nog bij het OCMW terechtkunnen. Zeker niet als het gaat om administratieve taken. We begrijpen dat de coronacrisis een uitdaging was voor elke organisatie, maar nu moeten deze de deur weer openzetten en mensen kunnen ontvangen.”

MEER OVER

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio