© Victoriano Moreno

Vitesse stopt met evenementen: “Stad vervijfvoudigt kost, zo lukt het echt niet”

Het is gedaan met rommelmarkten of fietsenmarkten op het Giraffenplein als het van Jo Adriaens, uitbater van Vitesse koffiebar op de hoek, afhangt. Door een extra kost voor van evenementen bij de stad Antwerpen moet hij nu vijf keer zoveel betalen om nog iets te kunnen organiseren.

Rebecca Van Remoortere

Een drietal jaar geleden opende Vitesse Coffee & Cycling in de Provinciestraat vlak over het Giraffenplein in de schaduw van de giraffen van de Antwerpse Zoo. Het zou een koffiebar worden met een hart voor fietsen en voor de buurt. Dus werd er op het openingsweekend al meteen een fietsenmarkt en een platenmarkt georganiseerd door uitbater Jo op het plein. Daarna volgden nog veel fietsherstellingsateliers, marktjes voor retrofietsen-en buurtrommelmarkten. Allemaal kleinschalige initiatieven waar Jo zelf een kost van 35 euro voor betaalde. Dat bedrag lag altijd vast in het zogenoemde ‘Retributiereglement inname openbaar domein voor een evenement buiten’ van de Stad Antwerpen.

“We gebruiken maar ongeveer zestig vierkante meter van het pleintje, er moeten geen parkeerplaatsen wijken en we hebben – omdat we geen vzw zijn – zelfs geen recht op tenten, banken of ander materiaal van de stad”, zegt Jo.

Na de laatste evenementen, die na corona eindelijk terug konden plaatsvinden, kreeg Jo extra facturen in de brievenbus. “Ik moest 150 euro extra betalen bovenop die 35 euro. Wat de prijs vervijfvoudigt. Toen ik verhaal ging halen bij de stad, klonk het dat voor elk commercieel evenement een administratieve kost moest betaald worden van 150 euro. Dat is in 2020 opgenomen in het reglement, maar door corona had ik dat dus nog niet gemerkt.”

Jo begrijpt niet waarom die administratieve kost vervijfvoudigd is, hij kreeg alleen het antwoord dat het evenement onder categorie 6 valt, wat volgens het reglement letterlijk inhoudt: ‘commerciële evenementen die potentieel voor overlast kunnen zorgen en daarom extra aandacht vragen van verschillende administratieve diensten binnen de groep stad Antwerpen.’

Bij de stad klinkt het dat er inderdaad zo’n twee jaar geleden een extra administratieve kost is ingevoerd voor commerciële evenementen. Voor elk commercieel evenement dat niet door een vzw wordt georganiseerd in de stad, zoals bijvoorbeeld kleine rommelmarkten, moet die extra kost voortaan betaald worden.

Voor Jo is het duidelijk. “Ik heb alle toekomstige evenementen op het plein geannuleerd. Voor de kleine kost die ik van de marktkramers vraag, lukt het niet om 185 euro te gaan betalen. Het bedrag dat ik van de marktkramers kreeg, gaf ik sowieso al als fooigeld aan de medewerkers van de koffiebar. We proberen met Vitesse het plein positief op de kaart te zetten. Ik ruim vaak vrijwillig het plein op als er weer eens blikjes bier of zelfs drugs rondslingeren van gebruikers en daklozen. We proberen er iets van te maken maar op deze manier lukt het niet.”

 

 ©  Victoriano Moreno

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio