In Nijlen-centrum is meteen duidelijk aan de vele omleidingsborden dat er veel gewerkt wordt. 

In Nijlen-centrum is meteen duidelijk aan de vele omleidingsborden dat er veel gewerkt wordt. © BEPR

Verkeersoverlast had nog erger kunnen zijn: “Hebben nog extra werken geweigerd”

Nijlen -

De vele werkzaamheden en de bijhorende overlast in Nijlen hebben ook in de gemeenteraad stof tot discussie opgeleverd. Daar bleek dat er enkele werkzaamheden geweigerd zijn door de gemeente om nog extra overlast te vermijden.

Raadslid Manuela Verbist (Nieuw Nijlen) zei begrip te hebben voor de noodzaak van de werkzaamheden. “We stellen ons wel vragen bij de aanpak. Het zijn echt wel veel werkzaamheden tegelijk en de communicatie en de signalisatie liepen soms mis. We begrijpen dus ook de frustraties bij de Nijlenaars.”

Schepen van Mobiliteit Bert Celis (Groen) lichtte het beleid toe. “We hebben nooit méér gecommuniceerd dan nu. Al kan het nog beter, zo denken we aan een centraal mailadres voor vragen en opmerkingen. De situatie veranderde helaas soms heel snel, soms meerdere keren per dag. Dat heeft er ook voor gezorgd dat de signalisatie niet altijd voldoende aangepast werd.”

Vlaamse planning

“Wat betreft de planning van de werken kan ik zeggen dat het vooral een Vlaamse planning was. Als gemeente kun je soms moeilijk vragen om uitstel als de budgetten op dat moment beschikbaar zijn, anders loop je de kans dat het werk op de lange baan geschoven wordt”, zegt Celis.

“Al moet ik zeggen dat we nog bepaalde extra werkzaamheden geweigerd hebben. Zo wilde Infrabel de spoorwegbedding graag vernieuwen in Kerkstraat, Heidestraat en Loze Bareel. Dat werk is nodig, maar kon er echt niet meer bij. Ook de brug aan bouwmaterialen Van den Broeck in Lier zou in september afgesloten worden, met een extra omleiding langs Kessel-centrum. Ook dat hebben we geweigerd, net als het plaatsen van drie weken lang tijdelijke verkeerslichten in Kessel-centrum”, zegt Bert Celis. bepr

MEER OVER Mobiliteit Mechelen