Het dodelijke verkeersongeval in de Lange Leemstraat kwam aan bod op de raadscommissie Mobiliteit. 

Het dodelijke verkeersongeval in de Lange Leemstraat kwam aan bod op de raadscommissie Mobiliteit. © BELGA

Oppositie blijft op honger zitten na debat over ongeval Lange Leemstraat: “Was dit te vermijden?”

Antwerpen -

“Was dit verkeersongeval te vermijden? Dat moet de essentie zijn van het debat”, zei Groen-fractieleider Imade Annouri op het einde van de raadscommissie Mobiliteit maandagavond. Hij aanhoorde net een toevloed aan informatie van de top van de stedelijke administratie rond de inspanningen om de verkeersveiligheid te verhogen. Dit was naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval in de Lange Leemstraat.

Sacha Van Wiele

LEES OOK: Koen Kennis verdedigt ingreep op kruispunt

LEES OOK: Verkeersexpert Kris Peeters stapt op

LEES OOK: Antwerps schepen Koen Kennis wijkt niet na kritiek

De raadscommissie is niet het forum voor het politieke debat, dat is de gemeenteraad. Maar het is wel de plek waar raadsleden vragen kunnen stellen. Het belangrijkste onderwerp was het dodelijke verkeersongeval waarbij twee zusjes omkwamen in de Antwerpse Lange Leemstraat. Het ongeval gebeurde op een kruispunt dat eerst conflictvrij was gemaakt, maar die beslissing werd begin juli teruggedraaid. De regeling zorgde voor files, die op hun beurt weer voor verkeersonveilige situaties zorgden.

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) liet op zijn commissie een uitvoerige uiteenzetting geven door de bedrijfsdirecteur Stadsontwikkeling Patricia De Somer, directeur Mobiliteit Jan Verhaert en stedelijk directeur Beheer en Operaties Michael Bastiaens.

Schepen Koen Kennis.

Schepen Koen Kennis. © Victoriano Moreno

“Naar aanleiding van het dramatische ongeval werd het beeld opgehangen alsof wij niets doen rond verkeersveiligheid”, zegt Kennis. “Alsof het onze allerlaagste prioriteit zou zijn. Dat is compleet fout. We zijn daar permanent mee bezig en dit met mijn volledige steun.”

De raadsleden kregen een organogram te zien van de mensen die bij de stadsadministratie bezig zijn met verkeersveiligheid. Ze zagen hoe de stad inzet op infrastructuur, educatie, engagement en handhaving om het verkeer veiliger te maken. Wat de randvoorwaarden zijn voor een conflictvrij kruispunt en waarom dit op de Lange Leemstraat werd teruggedraaid.

Ondanks de uitvoerige toelichting bleven de oppositiepartijen op hun honger zitten.

“De inzet van dit debat is welke keuzes worden er gemaakt”, zegt Annouri. “Wordt met een open vizier gekeken naar een probleem met verkeersveiligheid? Behoren het knippen van straten en verkeerslussen tot de mogelijkheden?”

De Groen-fractieleider verwijst daarbij naar de verklaringen van Kris Peeters, de stedelijke mobiliteitsambtenaar die ontslag nam omdat volgens hem er te veel taboes waren bij het stadsbestuur, zoals circulatieplannen. Hij gaf ook een sneer naar de Vooruit-raadsleden Hicham El Mzairh en Tatjana Scheck van de meerderheid. Zij hadden vragen over onder meer ongevallen met steps of het niet naleven van de verkeersregels in fietsstraten.

Imade Annouri.

Imade Annouri. © Nattida-Jayne Kanyachalao

“Allemaal belangrijk, maar toch niet de essentie van dit debat”, zegt Annouri verbouwereerd. “Twee jonge kinderen zijn gestorven in het verkeer en een vrachtwagenchauffeur zal voor de rest van zijn leven getraumatiseerd zijn. Had dit vermeden kunnen worden? Dat is de vraag.”

Structurele files

Ook volgens Mie Branders (PVDA) wordt het echte debat verdronken in de toevloed aan informatie en vragen die naast de kwestie zijn.

“Het gevolg is dat we hier niet tot de essentie komen”, zegt Branders. “In de toelichting wordt gewezen op de structurele files. Dat is de kern van de zaak. Er zijn gewoon te veel wagens in de stad, dus moeten wagens worden geweerd die hier niet thuis horen. Ik vind het dan merkwaardig dat de schepen zegt geen probleem te hebben met bezoekers die met de wagen tot in het centrum rijden.”

Sam Voeten (CD&V) en Sam Van Rooy (Vlaams Belang) willen weten hoe beslissingen rond de regeling van de verkeerslichten tot stand komen. Wie is daar dan allemaal bij betrokken?

Immense stappen

Schepen Kennis benadrukt dat hij automobilisten niet wil wegpesten, maar ze ook niet aanmoedigt.

“Het aantal wagens dat de stad in rijdt, is de afgelopen jaren met 26 procent afgenomen”, zegt Kennis. “Ik vind het geen schande dat iemand met de wagen in de stad rijdt, maar ik moedig het ook niet aan. We zetten immense stappen en zullen die nog nemen. Slechts 40 procent van de woon-werkverplaatsingen in de stad gebeurt met de wagen. 35 tot 40 procent van de verplaatsingen naar school of woon-werk is nu al met de fiets.”

En neen, de schepen is geen voorstander van circulatieplannen. Hij herinnert zich nog de debatten nog rond de invoering van de wijkcirculatieplannen ruim tien jaar geleden.

“Straten werden toen volop geknipt en geknepen”, zegt Kennis. “Voor de een was het goed, maar voor de andere weer niet. Het zorgde in sommige wijken voor stammentwisten. Trouwens, als het nodig is dan keren we echt wel rijrichtingen om in straten. Alleen loop ik niet met de trom voorop om dit aan te kondigen.”

Het politieke debat zal volgende week maandag worden gevoerd in de gemeenteraad van Antwerpen.

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio

MEER OVER Koen Kennis