© KMA

Leerlingen buitengewoon onderwijs krijgen via nieuwe Mobibus verkeersbad op maat, primeur voor kinderen Reva Pulderbos

Pulderbos -

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) stemde haar vernieuwde Mobibus voor verkeerseducatie speciaal af op leerlingen uit het buitengewoon onderwijs. De kinderen van de ziekenhuisschool van het Revalidatiecentrum Pulderbos, waar veel jongeren revalideren na een verkeersongeval, kregen maandag de Vlaamse primeur.

Kristin Matthyssen

De Mobibus gaat al even mee en werd oorspronkelijk ingezet voor secundaire scholen. Maar door de coronacrisis lag de bus een heel jaar stil. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde besliste om de rondreizende, interactieve tentoonstelling over mobiliteit en verkeersveiligheid speciaal toe te spitsen op het buitengewoon onderwijs, omdat er voor deze leerlingen nog geen specifiek aanbod bestond. De bus werd uitgerust met een rolstoellift en is prikkelarm. Aan de hand van quizvragen en spelopdrachten maken leerlingen kennis met thema’s als zichtbaarheid en gedrag in het verkeer, en de risico’s van de dode hoek.

Scholen, maar ook gemeentebesturen en politiezones waar een school voor buitengewoon onderwijs op het grondgebied ligt, kunnen de Mobibus reserveren. Voor kwetsbare leerlingen uit het buitengewoon onderwijs is het vaak moeilijker om zelfstandig ervaring op te doen in het verkeer. Ze worden meestal met de bus opgehaald om naar school te gaan. Omdat kinderen uit heel Vlaanderen na een zwaar verkeersongeval in het Revalidatiecentrum voor Kinderen en Jongeren in Pulderbos gaan revalideren, kregen de leerlingen uit de ziekenhuisschool daar in primeur de vernieuwde Mobibus op bezoek.

Aandacht op maat

“We hebben gemiddeld een zeventigtal leerlingen van 2,5 tot 21 jaar in onze school”, legt Jill van de Ven, directeur Onderwijs van het Revalidatiecentrum Pulderbos uit. “Dat gaat om kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval of een tumor. Maar hier revalideren ook kinderen met epilepsie, cerebrale parese, ademhalingsklachten of somatische onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Het gaat dus om een heel diverse leerlingengroep. Elke leerling krijgt speciale aandacht op maat.”

Jill van de Ven, directeur Onderwijs van het Revalidatiecentrum Pulderbos, voor de Mobibus. 

Jill van de Ven, directeur Onderwijs van het Revalidatiecentrum Pulderbos, voor de Mobibus. ©  kma

De school in Pulderbos behoort tot het buitengewoon onderwijs type 5 en biedt kleuter-, lager- en secundair onderwijs aan. “Verkeersveiligheid vinden we hier uiteraard een belangrijk thema”, zegt Van de Ven. “Veel van de kinderen die in Pulderbos revalideren moeten alles van nul weer leren. Dat de Mobibus tot hier op de parking komt en voor een individuele, interactieve aanpak kiest, speelt in op de specifieke behoeften van de doelgroep.”

Om iedereen zo individueel mogelijk te kunnen begeleiden, rekent de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op vijftien leerlingen per dagdeel (voor- of namiddag) om de Mobibus te bezoeken.

Toevallig zitten er bij de vijftien kinderen die het Reva maandag selecteerde, geen revaliderende verkeersslachtoffers. Toch merk je duidelijk dat de leerlingen geboeid zijn door verkeer. Esila (12) uit Koersel verblijft sinds 5 juli in Pulderbos. Zij speelt binnen in de bus via een tablet op een groot scherm een interactieve quiz. Mag je WhatsApp’en terwijl je fietst? Nee, denkt Esila, en ze heeft gelijk. Mag je met en hoofdtelefoon muziek beluisteren in het verkeer? Beter niet! Mag je op het fietspad wandelen als er geen voetpad is? “Ik fiets zelf nooit alleen op straat”, vertelt Esila. “Er is altijd wel iemand van mijn ouders bij. Maar ik heb toch al wat bijgeleerd vandaag.”

Esila doet de verkeersquiz met een tablet binnen in de Mobibus. 

Esila doet de verkeersquiz met een tablet binnen in de Mobibus. ©  kma

Vormingsmedewerker Kenneth Goedgezelschap van de VSV heeft zijn naam niet gestolen. In geen tijd kent hij alle voornamen. De Mobibus heeft een eigen zebrapad bij dat uitgerold kan worden voor de bus zelf, zodat kinderen stap per stap leren hoe ze veilig het zebrapad oversteken. Eerst zwaaien naar de buschauffeur om de aandacht te trekken, dan links en rechts kijken: Andreas zit in een rolstoel en voert alles perfect uit.

Marieke stapt over het uitrolzebrapad. Bijna elke leerling heeft nog een begeleider. 

Marieke stapt over het uitrolzebrapad. Bijna elke leerling heeft nog een begeleider. ©  kma

Bilal weet na afloop hoe groot de dode hoek van een bus is en waar je het veiligst kan postvatten. Zelfs een anderstalige jongen die een begeleidster nodig heeft om alles via een vertaalmachine op zijn smartphone te laten omzetten in zijn moedertaal, snapt waarover het gaat. “Anders ‘boum’”, vat hij samen wat er gebeurt als je toch in de dode hoek gaat staan.

Kenneth Goedgezelschap spreekt elke leerling apart aan. 

Kenneth Goedgezelschap spreekt elke leerling apart aan. ©  kma

De VSV hoopt in 2022 ongeveer 2.700 leerlingen uit het buitengewoon onderwijs via de Mobibus een verkeersbad op maat te kunnen geven.

De Mobibus staat op de parking van het Reva in Pulderbos, dat de Vlaamse primeur krijgt. 

De Mobibus staat op de parking van het Reva in Pulderbos, dat de Vlaamse primeur krijgt. ©  kma

Deze anderstalige jongen spreekt nog amper Nederlands, maar hij vat wel perfect het gevaar van een dode hoek. “Anders boum”, zegt hij. 

Deze anderstalige jongen spreekt nog amper Nederlands, maar hij vat wel perfect het gevaar van een dode hoek. “Anders boum”, zegt hij. ©  kma

De leerlingen zijn heel aandachtig. 

De leerlingen zijn heel aandachtig. ©  kma

www.mobibus.be
Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio