Kunstenaar David Katshiunga bij zijn werk ‘de klas’. “Als enige zwarte jongen in de klas voelde ik me anders. Maar ook in Congo voel ik me vreemd omdat de mensen snel aanvoelen dat ik een westerling ben.”  

Kunstenaar David Katshiunga bij zijn werk ‘de klas’. “Als enige zwarte jongen in de klas voelde ik me anders. Maar ook in Congo voel ik me vreemd omdat de mensen snel aanvoelen dat ik een westerling ben.”  ©  Jeroen Hanselaer

Kunstenaar David Katshiunga liet zich voor de expo Authenticité inspireren door het boek  van Nadia Nsayi. “Dit portret van prinses Elisabeth straalt hoop uit. De hoop dat de nieuwe generatie van het koningshuis op een andere manier omgaat met het koloniaal verleden van België.” 

Kunstenaar David Katshiunga liet zich voor de expo Authenticité inspireren door het boek van Nadia Nsayi. “Dit portret van prinses Elisabeth straalt hoop uit. De hoop dat de nieuwe generatie van het koningshuis op een andere manier omgaat met het koloniaal verleden van België.” ©   Jeroen Hanselaer

1 / 2
thumbnail: Kunstenaar David Katshiunga bij zijn werk ‘de klas’. “Als enige zwarte jongen in de klas voelde ik me anders. Maar ook in Congo voel ik me vreemd omdat de mensen snel aanvoelen dat ik een westerling ben.”  
thumbnail: Kunstenaar David Katshiunga liet zich voor de expo Authenticité inspireren door het boek  van Nadia Nsayi. “Dit portret van prinses Elisabeth straalt hoop uit. De hoop dat de nieuwe generatie van het koningshuis op een andere manier omgaat met het koloniaal verleden van België.” 

Antwerps-Congolese kunstenaar David Katshiunga: “Ik hoop dat prinses Elisabeth anders zal omgaan met het koloniaal verleden”

Antwerpen -

Het koloniale verleden van België was voor de Antwerps-Congolese kunstenaar David Katshiunga tot een jaar geleden vooral een blinde vlek. Het boek Dochter van de dekolonisatie van Nadia Nsayi, politicologe en co-curator van de expo 100xCongo in het MAS, bracht daarin verandering. “Ik ben geen grote lezer, maar dat boek heeft me diep getroffen en geïnspireerd om de opmerkelijkste passages om te zetten in kunstwerken”, zegt David Katshiunga.

Karin Vanheusden

Authenticité is niet zomaar een expo. Behalve negen werken van David Katshiunga kan je tijdens de expo in de Sint-Augustinuskerk in de Kammenstraat ook vier gespreksavonden meepikken. “Auteurs Lieve Joris en Don Moussa Pandzou, MAS-directrice Marieke Van Bommel en Guido Gryseels, directeur van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren, zullen er komen praten over kolonisatie, dekolonisatie en over de rol van hedendaagse Congolese kunstenaars hierin”, zegt David Katshiunga. “Een unieke manier om woord en beeld over dit onderwerp samen te brengen.”

Cover

David Katshiunga is op zesjarige leeftijd met zijn gezin vanuit Congo naar België gemigreerd. Hij is opgegroeid in Mechelen en woont sinds kort in Antwerpen. Tijdens zijn studies Grafisch Ontwerp is hij beginnen schilderen. Opvallende, frameloze zwart-wit portretten in hout. Politicologe Nadia Nsayi, ook co-curator van de expo 100xCongo in het MAS, koos een van zijn werken als cover voor haar boek Dochter van de dekolonisatie, in 2020 gepubliceerd bij EPO. Dit boek, waarin ze vanuit haar persoonlijk familieverhaal met een kritisch oog naar verleden en toekomst kijkt, heeft David Katshiunga getriggerd om artistiek aan de slag te gaan.

“Ik was uiteraard heel blij toen Nadia voor haar cover een werk van mij koos. Maar neen, ik heb het niet onmiddellijk gelezen”, zegt hij. “Ik ben geen grote lezer, maar wel nieuwsgierig. Toen ik het voor de eerste keer vastpakte, werd ik meteen meegesleurd in het verhaal. Net als zij ben ik als kind naar België gemigreerd. Net als zij heb ik moeite gehad me aan te passen aan een nieuwe samenleving, als enige Congolese jongen in de klas. Maar ook in Congo ben ik ‘de andere’, ze herkennen snel de westerling in mij. Die vreemde dualiteit van leven tussen twee culturen heeft me geïnspireerd voor het werk ‘de Klas’. De kern is dat we allemaal moeten leren samenleven, ook al kost dat moeite.”

Mensenzoo

In Davids familie werd nooit gesproken over Congo tijdens de kolonisatie. Ook in die zin was heet boek Dochter van de dekolonisatie voor David Katshiunga een eyeopener. “Mijn ouders hebben er altijd op gehamerd dat ik mijn best moest doen om me zo snel en zo goed mogelijk te integreren. Over wat er tussen 1885 en 1960 in Congo is gebeurd werd met geen woord gerept. Door Nadia’s boek begon ik de vooroordelen en het beeld dat men heeft van Congolezen plots beter te begrijpen. Het verhaal van de zeven Congolezen bijvoorbeeld die tijdens de Wereldtentoonstelling van 1894 in Antwerpen als dieren in een zoo zijn tentoongesteld en uiteindelijk van ontbering zijn omgekomen heeft me diep geraakt. Waarom zijn die mensen naar hier gebracht? Hoe zijn ze gestorven en waarom weet niemand wat hen is overkomen? Ik wil dit verhaal in alle openheid vertellen. En hopelijk kan het werk dat ik van hen heb gemaakt het Antwerps bestuur motiveren om een herdenking te organiseren.”

Prinses Elisabeth

Saksen-Coburg is de titel van een van de grootste werken uit de expo. “Je ziet prinses Elisabeth die een Congolees masker vasthoudt. Met dit werk schets ik de rol van het koningshuis in de kolonisatie. Een pijnlijke geschiedenis, maar uit dit beeld spreekt ook hoop. Elisabeth staat voor de toekomst, de nieuwe generatie in het koningshuis. Haar vader Filip is de eerste koning die openlijk zijn spijt heeft betuigd over wat er is gebeurd tijdens de kolonisatie. Hoe zal Elisabeth met dat koloniaal verleden omgaan en wat is haar standpunt bijvoorbeeld over de restitutie of teruggave van de Congolese kunstwerken waarvan er zich alleen al in Antwerpen 5.000 bevinden?”

Authenticité in Amuz, Antwerpen. Op 11, 13 en 14/09 van 15-17u kan de expo gratis bezocht worden. Om 19u starten de gespreksavonden. De opening op 10 september is volzet. www.katshiunga.com

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio