“Alle studies wijzen uit dat de veiligheid verhoogt naarmate de snelheid verlaagt”, zeggen Luc Van Steenbergen en Alek Dom. 

“Alle studies wijzen uit dat de veiligheid verhoogt naarmate de snelheid verlaagt”, zeggen Luc Van Steenbergen en Alek Dom. © RR

Ineens veertig straten erbij in ‘superzone 30’: bevolking reageert verdeeld

Arendonk -

Is de bevolking ervoor gewonnen om de bestaande zone 30 op en rond de markt in Arendonk in één klap uit te breiden met maar liefst veertig omliggende straten? Nee, zo blijkt uit een enquête die de meerderheidspartij CD&V uitvoerde onder de inwoners.

Eddy Meulemans

Het was de oppositiepartij Vooruit-Groen die begin dit jaar de kat de bel aanbond met een ingrijpend voorstel om de verkeersveiligheid in het dorpscentrum van Arendonk te verbeteren door een ‘superzone 30’ te creëren. “Ouders moeten hun kinderen met een gerust hart naar school kunnen laten fietsen of wandelen. Om dat doel te bereiken moet de maximumsnelheid omlaag”, zei gemeenteraadslid Karolien Verbeek (Vooruit-Groen).

De Vrijheid, de centrale winkelstraat in Arendonk, is sinds augustus 2019 officieel een fietsstraat. Dat betekent dat fietsers er baas zijn, maar ook dat auto’s er niet sneller dan 30 kilometer per uur mogen rijden. Ook in enkele zijstraten van de Vrijheid geldt vandaag al een snelheidsbeperking van 30 per uur.

De groen-rode raadsleden stelden voor om die zone 30 aanzienlijk te vergroten in een ruime straal rond de kerktoren, met inbegrip van zowat alle straten binnen de ‘ring’, Daries, Koeistraat, Middelvelden en Leggen.

Stap voor stap

“Uit onze enquête blijkt nu dat 41% van de bevolking het liefst de bestaande situatie wil behouden. 31% wil een kleine uitbreiding in het centrum. Slechts 28% is voorstander van een grote uitbreiding”, zeggen partijvoorzitter Luc Van Steenbergen en gemeenteraadsvoorzitter Alek Dom.

Wat CD&V uit het onderzoek heeft geleerd? “Wijzelf willen de huidige zone 30 graag gevoelig groter maken”, bekennen de twee voorzitters. “Want alle studies wijzen uit dat de veiligheid verhoogt naarmate de snelheid verlaagt. Het aantal ongevallen vermindert niet zozeer, maar de impact ervan is wel véél kleiner: minder ernstige verwondingen en zeker ook minder doden. Een groot deel van de bevolking volgt ons daarin, zo hebben we geleerd uit onze enquête. Toch wensen velen geen volledige ommezwaai. Daarom stellen wij voor om stap voor stap te werk te gaan en te starten met een beperkte uitbreiding in de dichtste straten rond het centrum. We denken daarbij aan Valken, Koeistraat, Wezenstraat en Begijnhof.”

Geen al te grote investeringen

Welgeteld 456 inwoners, een “representatief aantal”, namen deel aan het onderzoek van CD&V. De komende weken en maanden wil de partij haar plan om de bestaande zone 30 “voorzichtig uit te breiden” verder bespreken met coalitiepartner N-VA en de oppositie. Het streefdoel is om in de loop van volgend jaar al te landen, temeer omdat er voor de realisatie van het plan geen al te grote investeringen en technische ingrepen noodzakelijk zijn: gewoon met elkaar overeenkomen, beslissen en nieuwe verkeersborden bestellen.

De initieel voorgestelde ‘superzone-30’ zou zowat alle straten omvatten tussen de ‘ring’, Daries en Middelvelden.

De initieel voorgestelde ‘superzone-30’ zou zowat alle straten omvatten tussen de ‘ring’, Daries en Middelvelden. © GVA

MEER OVER Mobiliteit Kempen