© Tommy Mees/Chedko

Fraaie luchtbeelden tonen Hoogmolenbrug in aanbouw

Schoten/Wijnegem/Deurne/Mortsel -

Het gaat goed vooruit met de voorbereidingen van de nieuwe Hoogmolenbrug over het Albertkanaal, tussen Schoten en Deurne. Dat tonen fraaie luchtbeelden aan die amateurfotograaf Tommy Mees uit Mortsel maakte. Daaruit blijkt onder meer dat dit ‘monster van beton en staal’ door De Vlaamse Waterweg naast een sierlijke vorm ook opvallend groene accenten krijgt.

Jan Auman

Tommy Mees (42) is een globetrotter die al vaak in Azië en Afrika vertoefde en daar onder meer actief was als leerkracht en in het toerisme. “Door corona zit ik al een poos terug thuis in heimat Mortsel en heb ik mijn passie fotografie weer opgenomen”, vertelt Mees. “In andere continenten breng ik vooral wildlife in beeld. Hier in Antwerpen focus ik nu op grote openbare werken, gebouwen en evenementen.”

De amateurfotograaf zet daarvoor zijn nieuwste ‘speeltje’ in: een drone DJI Mini 2 van amper 249 gram. “Door dat lichtgewicht krijg ik veel sneller en eenvoudiger toelating om vanop grote hoogte beelden te maken want ik hou me wel aan de wetgeving”, vertelt Tommy.

Zopas postte hij op zijn YouTube-kanaal Chedko - een bijnaam die boeddhistische monniken in Myanmar hem ooit gaven en die zoveel betekent als broeder van liefde - een mooi filmpje met gemonteerde beelden van een recente dronevlucht over het Albertkanaal.

“Ik ben opgestegen aan het sluizencomplex in Wijnegem, ben op 45 meter hoogte over de banaanbrug, brug van de Houtlaan en oude Hoogmolenbrug zo naar de werf van de nieuwe Hoogmolenbrug in Schoten gevlogen. Ik heb uiteraard een dag met helder weer uitgekozen, zodat je de werkzaamheden aan dat ‘kunstwerk’ in opbouw goed kan zien. Ik had in de krant gelezen dat de onderdelen van die brug onlangs waren aangevoerd.”

Tommy Mees 

Tommy Mees ©  rr

Groen landhoofd en ecoduct

Tommy Mees toont inderdaad mooi hoe de nieuwe 63 meter brede stalen overspanning op de oever langs de zijde van Schoten ligt en daar door gespecialiseerde bruggenbouwers voorbereid wordt op haar toekomstige functie. Ook duidelijk zichtbaar: de twee vaste landhoofden in opbouw waarop de brug straks zal rusten. Opvallend zijn de natuurlijk groene zijwanden van het landhoofd op grondgebied Wijnegem/Deurne. Die moeten de brug mooi inpassen in de nieuwe groene omgeving die daar beneden eveneens op de huidige site Van Pelt voorzien wordt met onder meer veel beplanting en wadi’s (waterpartijen).

De nieuwe Hoogmolenbrug krijgt overigens naast een oversteek voor auto’s, vrachtwagens en fietsers in primeur een ecostrook van drie meter breed om ook kleine dieren de oversteek van het kanaal te laten maken. De onderzijde van de Hoogmolenbrug wordt zo afgewerkt dat er vleermuizen kunnen nesten.

De brug werd onlangs aangevoerd en wordt op de oever in Schoten klaargemaakt voor montage.

De brug werd onlangs aangevoerd en wordt op de oever in Schoten klaargemaakt voor montage. © Tommy Mees/Chedko

Fietsers

De nieuwe brug krijgt slechts één rijstrook in elke rijrichting. In Schoten begint de oprit vlakbij het kanaal aan de Metropoolstraat. De helling wordt er aangelegd in de vorm van een halve cirkel. Eens de waterweg overgestoken, daal je via een lange rechte baan af tot aan de Merksemsebaan, 250 meter voorbij het huidige kruispunt, richting Deurne.

De Hoogmolenbrug krijgt langs één zijde een vier meter breed fietspad (vier meter) voor verkeer in beide richtingen. Op grondgebied Schoten ontdubbelt dat fietspad. Onder meer de leerlingen kunnen, eens op Schotens grondgebied, nog rechtdoor en ‘landen’ vervolgens zonder nog één gevaarlijke passage in de Papenaardekenstraat, vlakbij de schoolpoort van onder meer Sint-Michielscollege. De gemeente is van plan om die aan te leggen als fietsstraat.

De andere fietsers dalen in een bocht af naar de Metropoolstraat. Ook hier wordt er onder meer dankzij een fietstunneltje voor gezorgd dat er nergens autowegen gekruist worden alvorens de tweewieler terechtkomt op het jaagpad/fietsostrade langs het Albertkanaal.

Klaar zomer 2022

De nieuwe Hoogmolenbrug wordt zo’n 250 meter voorbij de bestaande Hoogmolenbrug gelegd. De boogbrug werd de voorbije maanden gemaakt in een groot atelier van Aelterman bij Gent. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden, wordt de nieuwe brug medio januari 2022 naar haar definitieve locatie gevaren. Ze zal pas in de zomer van 2022 klaar zijn en in gebruik genomen worden. De bestaande Hoogmolenbrug wordt ook daarna pas afgebroken.

De nieuwe brug wordt 9,10 meter hoog en 63 meter breed. Ter vergelijking: de huidige Hoogmolenbrug is 7 meter hoog en 50 meter breed. De Vlaamse Waterweg investeert met steun van de Europese Unie 20 miljoen euro in de deze nieuwe brug over het Albertkanaal. (jaa )

Het ontwerp van de nieuwe Hoogmolenbrug. Kant Deurne = links. Schoten = rechts. De huidige Hoogmolenbrug zie je onderaan.

Het ontwerp van de nieuwe Hoogmolenbrug. Kant Deurne = links. Schoten = rechts. De huidige Hoogmolenbrug zie je onderaan. © De Vlaamse Waterweg

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen