Een Massenhovens koppel op wandel in de Voort. Te voet is het nog te doen, maar wie met de fiets over deze vijfsterrenstrook wil moet al een specialist zijn. 

Een Massenhovens koppel op wandel in de Voort. Te voet is het nog te doen, maar wie met de fiets over deze vijfsterrenstrook wil moet al een specialist zijn. ©  kristin matthyssen

De Voort zaterdag enige echte hel in de Hel van de Kempen, al de rest is vagevuur

Pulderbos, Viersel, Dessel -

Voor veel wielertoeristen wordt 11 september aanstaande zaterdag een aanslag op hun rug en polsen. Fietsgroothandel Codagex uit Dessel organiseert dan voor de derde keer de toertocht Hel van de Kempen, met meerdere kasseistroken die vroeger in de Scheldeprijs kwamen. De enige strook die het vijfsterrenpredikaat kreeg is De Voort in Pulderbos. Al de rest is vagevuur en voorgeborchte. Stig Broeckx fietst als ambassadeur van het goed doel de laatste dertig laatste kilometer van het parcours, zonder De Voort.

Kristin Matthyssen

Het zal drukker worden dan normaal zaterdag op De Voort tussen Pulderbos en Viersel. Codagex stippelde voor de Hel van de Kempen vier mogelijke omlopen uit over afstanden van 74, 93, 122 en 146 kilometer. Wie het langste parcours afwerkt krijgt twaalf kasseistroken voor de kiezen. De Voort in Pulderbos heeft met vijf sterren de hoogste moeilijkheidsgraad. Deze kasseistrook tussen Pulderbos en Viersel werd een tiental jaar geleden geschrapt uit de Scheldeprijs omdat de volgwagens er niet meer over geraakten zonder brokken. Ook de Gebroken Loop in Viersel werd opgenomen in het parcours van de Hel van de Kempen, maar dat is de betere gravelstrook.

Stig Broeckx

In Pulderbos zijn ze best fier op de erkenning van hun iconische ‘kinderkopjes’. “Het parcours wordt niet afgesloten zaterdag”, zegt Guy Peeters, CEO van Codagex. “Door het hele coronaverhaal staat de teller momenteel op een 200-tal voorinschrijvingen. Inschrijven kan zaterdag ook nog tussen 8 en 13u aan het Codagex Experience Center aan de Zandbergen in Dessel. Er is geen tijdregistratie, al zijn er van al de stroken strava-segmenten gemaakt zodat deelnemers hun prestaties kunnen bekijken.”

Bij elke inschrijving gaat 5 euro naar het HersenStrijd Fonds van de Universiteit Maastricht, dat onderzoek steunt naar innovatieve behandelingen van (ernstig) hersenletsel. Stig Broeckx zal als ambassadeur van dit fonds zelf meerijden op een gravelbike in de Hel van de Kempen.

“Maar niet De Voort”, zegt zijn vader Peter Broeckx. “Stig gaat de laatste dertig kilometer rijden, daar waar Corsendonk overgaat in Lage Darisdonk in Oud-Turnhout. Die dertig is zowat de maximale afstand om de super focus die Stig nodig heeft voor zijn evenwicht te kunnen vasthouden. We hebben de laatste weken stelselmatig de afstand proberen op te drijven. Maar vanaf 25 kilometer wordt het zeer lastig. Het laatste stukje wordt dus een serieuze uitdaging, ook omdat daarin de gravelstrook Molendijk van 1,2 km in Retie zit.”

De Voort in Pulderbos. 

De Voort in Pulderbos. ©  kma

Stig Broeckx was vroeger een echte kasseispecialist. “Zo eentje van ‘handjes losjes op het stuur en gas geven’, zoals Ludo Dierckxsens het onlangs nog toelichtte”, zegt vader en begeleider Peter Broeckx. “De kasseistrook ‘Heide’ in Retie ligt maar een paar kilometer van onze deur. Die zit er nu spijtig genoeg niet meer in. Hij kan zijn handen tijdens het fietsen niet verplaatsen op zijn stuur, door dat evenwicht. Daardoor verstijft zijn schouder heel snel. Daarom lassen we geregeld een korte stop in. ”

De meeste wielrenners rijden op De Voort trouwens op de fietsstrook naast de kasseien, uit schrik hun dure fiets te beschadigen, terwijl die er echt wel tegen kan, zegt ook Codagex. We troffen er maandag een wandelend koppel uit Massenhoven. ”Ge moet goed zot zijn om hier over te fietsen. Dat bottert nogal”, zegt de man, die nooit het beeld zal vergeten van de manier waarop hij hier wijlen Frank Vandenbroucke ooit over De Voort zag vlammen. “Die reed wel recht over die ruggengraat!”

Volgens Ludo Dierckxsens, die tips geeft vanuit de organisatie van De Hel, hoort dat ook zo. Verder cruciaal volgens Ludo: de bandendruk. Wie een kasseistrook afwerkt met 7 bar of meer in de banden zal zich achteraf voelen alsof hij de hele dag met een drilboor heeft gewerkt. Nog belangrijk: rijd in het midden als je durft, fiets niet te traag en kijk ver genoeg vooruit.

Pullenaar Roger Rosiers, oud-winnaar van Parijs-Roubaix, dokkert ook wel eens over De Voort. Hier op een archiefbeeld. 

Pullenaar Roger Rosiers, oud-winnaar van Parijs-Roubaix, dokkert ook wel eens over De Voort. Hier op een archiefbeeld. ©  Mia Uydens

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio