© ATV

Actie tegen leidingstraat: “Elf hectare natuurlijke geluidsbuffer kappen voor achterhaalde plastic-industrie”

Ranst -

Groen voerde zondag actie tegen de dreigende kaalslag van het Muizenbos in Ranst voor de leidingstraat Antwerpen-Ruhrgebied. Zowel het zuidelijk als het gecombineerd centraal tracé volgen ter hoogte van Ranst de E313 langs de kant van Broechem-centrum en Ranst-centrum. Als het Muizenbos gekapt zou worden, valt meteen ook de geluidsbuffer weg. In Ranst worden in totaal elf hectare bos en het historisch waterslot Broechemhof bedreigd.

Kristin Matthyssen

Groen Ranst en Groen-volksvertegenwoordiger Staf Aerts uit Duffel spanden ter hoogte van Maas en Moor naast de snelweg een rood-wit lint van 45 meter lang dwars door het Muizenbos. Zo wordt ook visueel de impact zichtbaar, want dat is de minimumbreedte die voor de ondergrondse leidingstraat gekapt zou moeten worden. “Komen er op termijn nog leidingen naast, dan kan die strook nog verbreden”, zegt Staf Aerts. “En kaal is kaal. Er mogen geen hoogstammige bomen meer op aangeplant worden omdat de wortels de leidingen niet mogen raken.”

LEES OOK. Pijpleiding vanuit haven splijt provincie: “We hadden ons leven op orde, tot de deurbel ging”

Deze prachtige dreef met omliggend oud loofbos wordt over een strook van 45 meter gekapt. 

Deze prachtige dreef met omliggend oud loofbos wordt over een strook van 45 meter gekapt. ©   kma

De gemeente Ranst gaf dit voorjaar negatief advies bij het openbaar onderzoek dat de Vlaamse overheid voerde voor de opmaak van het GRUP. “In totaal verdwijnen in Ranst elf hectare oude waardevolle loofbossen als dit tracé echt wordt aangesneden”, zegt klimaatschepen Luc Redig (Groen). “Dat is waanzin als je ziet welke inspanningen de Vlaamse overheid doet om nieuwe bossen te planten. Deze kaalslag gaan ze nooit elders kunnen compenseren. In Ranst worden naast het Muizenbos ook het Bos van Ranst en waardevolle landschappen als de Vallei van de Tappelbeek geraakt die onder het Habitatrichtlijngebied en VEN-gebied vallen. Er is mogelijk zelfs een impact op natuurreservaat Zevenbergen. Het geluid van de autosnelweg dat nu gedempt wordt, zal sterk toenemen op de woonzones op 200 à 300 meter ten zuiden van de E313.”

Niet alleen natuur maar ook cultuurhistorische landschappen zoals domein Bossenstein worden getroffen. Op de plannen loopt de leidingenstraat zelfs dwars onder het historisch waterslot Broechemhof uit 1650 en bijhorende beschermde hoeve. Dit kasteel werd eerder ook al door industriegebied bedreigd.

Broechemhof zit in de zomer verstopt achter het lover. 

Broechemhof zit in de zomer verstopt achter het lover. © kma 

“En dat allemaal voor de plastiekindustrie”, zegt volksvertegenwoordiger Staf Aerts. “Een factcheck maakt duidelijk dat deze leidingstraat geen vrachtwagens van de baan zal halen, maar integendeel mogelijk extra vervoer zal aantrekken. Zoals het project nu beschreven is, lijkt het vooral de oude fossiele industrie ten goede te komen. Bedrijven als INEOS en BASF die single use plastic produceren. Het transporteren van fossiele grondstoffen past niet binnen de ambitie om te evolueren naar een klimaatneutrale industrie tegen 2050.”

’s Winters is het kasteel beter zichtbaar. 

’s Winters is het kasteel beter zichtbaar. ©  rr

Plaag van crossmotoren

Tijdens de actie valt het op hoeveel fietsers onder het lommer van de oude dreef fietsen op een zondagochtend. Iemand maakt ons erop attent dat niet alleen de leidingstraat hun rust verstoort, maar ook crossmotoren. Onlangs werd er een vrouw bijna van haar fiets gereden door een racemotor. “In het weekend is het een echte plaag”, zegt een fietser. “Vroeger reden hier enkele crossers. Ze kwamen vanuit Tervuren, Leuven en Oud-Turnhout. Dat was draaglijk en die mensen hielden rekening met fietsers. Nu komen ze met twintig tot dertig tegelijk. Ze crossen hier door de dreef en het bos om dan onder de brug van de snelweg recht omhoog te rijden en daar achter de snelweg verder te crossen. Ze doen dat zonder nummerplaten en op zeer intimiderende, brutale manier.”

Verrassend hoeveel fietsers van de dreef gebruik maken, ookal ligt ze vlakbij de E313.  

Verrassend hoeveel fietsers van de dreef gebruik maken, ookal ligt ze vlakbij de E313.  ©  kma

“We hebben al eens de nummerplaat van een van hun camionettes waarin ze hun motoren vervoeren en die ze parkeren aan Maas en Moor, aan de politie doorgespeeld”, zegt een fietser. “Maar die kan blijkbaar alleen bij een betrapping op heterdaad optreden.”

Schepen Luc Redig (Groen) luisterde naar de klachten en raadde de bosrecreanten aan om zeker de politie te blijven verwittigen. Wildcrossen in bossen is sowieso verboden.

Lees in een dossier van vijf afleveringen wat de impact is van de leidingstraat:

Aflevering 1: impact op landbouw. Landbouwers liggen wakker van geplande leidingstraat: “Je rommelt niet in goeie grond”

Aflevering 2: impact op mensen. Leidingstraat zal dwars door tuinen, woningen en dromen lopen: “De onzekerheid is vreselijk”

Aflevering 3: impact op natuur. Leidingstraat zou waardevolle natuur genadeloos doorkruisen: “Onder de kathedraal ga je toch ook niet boren?”

Aflevering 4: impact op erfgoed. Ook erfgoed bedreigd door leidingstraat: “Deze mijnsite is uniek”

Aflevering 5: impact op haven en economie. Voor Antwerpse haven is leidingstraat broodnodig: “De volgende stap is er een naar Gent en Charleroi”