Enkelen van de intussen vele fietsende leerlingen van Sint-Ludgardis geflankeerd door directeur Anouck Verstraeten, ouder Mieke Rens en de High-Five-mascotte. 

Enkelen van de intussen vele fietsende leerlingen van Sint-Ludgardis geflankeerd door directeur Anouck Verstraeten, ouder Mieke Rens en de High-Five-mascotte. © JAA

High-Five zorgt voor spectaculaire modal shift in scholen: 68% meer fietsende leerlingen

Schoten -

Zowel in de Sint-Ludgardis Openluchtschool als Campus Kajee komen veel meer kinderen met de fiets naar school dan begin dit jaar. “Die toename met respectievelijk 68% en 42% hebben we te danken aan ons High-Five beloningssysteem. We hopen dat nu ook de gemeente meewerkt door onze schoolomgeving veiliger te maken”, aldus ouder en grote fietspromotor Mieke Rens.

Jan Auman

High-Five, bedacht en ontwikkeld door het West-Vlaamse bedrijf Aptus, werd eind februari in de twee vlakbij elkaar gelegen Schotense scholen in de wijk Koningshof op gang getrapt met centen die ze hadden gewonnen in het kader van het project Klimaatkapitaal van de gemeente Schoten.

“Met de 8.000 euro konden we ‘scanpalen’ bij de inkompoort zetten en alle fietsen van de kinderen werden uitgerust met een tag. De scanpaal herkent elke getagde fiets die ’s morgens passeert. Zo kunnen de kinderen muntjes verzamelen op een digitale spaarkaart. Die zijn vervolgens in te ruilen voor beloningen zoals gratis zwembadtickets, ijsjes en fietsspullen”, legt Anouck Verstraeten, directeur van Sint-Ludgardis, uit.

De leerlingen passeren elke ochtend deze scanpaal die het fietsgebruik nauwkeurig registreert. Al staat de mascotte er niet elke dag. Ook schepen van Milieu Walter Brat is onder de indruk van de resultaten.

De leerlingen passeren elke ochtend deze scanpaal die het fietsgebruik nauwkeurig registreert. Al staat de mascotte er niet elke dag. Ook schepen van Milieu Walter Brat is onder de indruk van de resultaten. © JAA

“De formule sloeg meteen aan, mede door de leuke mascotte die kwam handjes klappen met de kinderen, maar ook door de gebruiksvriendelijkheid en ‘besmettelijkheid’ van de methode. Het leeft echt enorm op onze school met 430 leerlingen. Zelfs de kleutertjes, waar we met stickertjes werken, smeken hun mama en papa om te voet of met de fiets te komen. En de zesde klas pronkte in juni fier met de beker omdat ze verhoudingsgewijs de meeste fietsende leerlingen telde.”

De Hig-Five-mascotte kreeg een warm onthaal.

De Hig-Five-mascotte kreeg een warm onthaal. ©  JAA

High-Five blijkt niet alleen leuk voor de kinderen, maar ook daadwerkelijk een ‘modal shift’ te veroorzaken in beide scholen, waar traditioneel veel ouders hun kinderen met de wagen brachten en haalden. Dat tonen de tellingen aan van eind februari tot eind juni, die erg nauwkeurig gebeurden dankzij het digitale registratiesysteem. “Bij de vergelijking van de data werd ook rekening gehouden met het weer, om een zo representatief mogelijk beeld te krijgen”, legt Authier Degryse van begeleider Aptus uit.

Sterke stijging bij regenweer

“Na de eerste vier maanden zien we al een stijging van het aantal fietsers met 68% in Sint-Ludgardis en met 42% in Campus Kajee. We slagen er niet alleen in om kinderen op zonnige dagen beduidend vaker te laten trappen, maar ook en zelfs vooral wanneer het regent. In de openluchtschool zien we dan een verzevenvoudiging van het aantal fietsers: 585 tegenover zeventig fietsertjes per week.”

De cijfers (aantal fietsers per week) van Sint-Ludgardis maken gewag van een grote toename van het fietsverkeer, zeker bij slecht weer.

De cijfers (aantal fietsers per week) van Sint-Ludgardis maken gewag van een grote toename van het fietsverkeer, zeker bij slecht weer. © RR 

Met zulke cijfers was er geen twijfel bij directie en ouderraden om High-Five ook dit schooljaar verder te zetten. “We voegen zelfs nog een ander duurzaam doel toe”, kondigt Authier Degryse aan. “Zo kunnen de kinderen dankzij hun ‘fietsdagen’ nu ook meteen sparen voor bomen in het bedreigde Amazonewoud in Peru. Ze kunnen dit proces volgen op een online platform en vervolgens ‘hun’ bomen ook echt zien aanplanten door de mensen van partner Go Forest.”

Verkeersveilige schoolbuurt

“High-Five is ook een uitgelezen kans om de kinderen op een leuke manier verkeersveiligheid bij te brengen”, ervaart ouder Mieke Rens. “Zo maken de kinderen oefeningen op het platform, worden filmpjes gelanceerd rond zichtbaarheid in het verkeer en vinden evenementen plaats waar kinderen die met een helm en fluohesje naar school komen, meer munten verdienen.”

De leerlingen sparen niet langer alleen fietsmunten voor eigen cadeautjes, maar ook voor nieuwe bomen in het Amazonewoud.

De leerlingen sparen niet langer alleen fietsmunten voor eigen cadeautjes, maar ook voor nieuwe bomen in het Amazonewoud. © JAA

Nu de Botermelkbaan eindelijk voorzien is van veilige fietspaden, hopen de deelnemende scholen hun al straffe High-Five-cijfers nog te kunnen opkrikken. “In dat verband hebben we ook een vraag voor de gemeente”, besluit Mieke Rens. “De Sint-Maria-ten-Boslei is nog altijd geen veilige schoolstraat. Fietspaden ontbreken en vooral de twee kruispunten met de Kunstlei en Zilverstraat kunnen heel wat verkeersveiliger worden ingericht. De gemeente heeft goede intenties, maar we hopen dat ze binnenkort ook budgetten vrijmaakt om deze schoolbuurt daadwerkelijk aan te pakken.”

Schepen van Leefmilieu Walter Brat (N-VA) verving zijn collega bevoegd voor mobiliteit en kon niks beloven aan de Sint-Ludgardis-delegatie. jaa

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio