Het tankstation voor waterstof van rederij CMB in de Antwerpse haven. 

Het tankstation voor waterstof van rederij CMB in de Antwerpse haven. ©  JVDP

Test in Antwerpse haven met vervoer op waterstof opent perspectieven: “Het kan doorbreken als zero-emissie brandstof”

Het testproject ‘Hydrolog’, waarbij in de Antwerpse haven intern transport op waterstof werd getest, verliep vlot en opent perspectieven. “Waterstof is geen verre droom meer. Het kan weldra doorbreken als zero-emissie brandstof”, zegt VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector dat samen met WaterstofNet aan de basis lag van het testproject.

wvbBron: Belga

Gedurende zes weken werden op twee terminals in de Antwerpse haven een terminaltractor en een vorkheftruck, beide op waterstof, ingezet. Tanken gebeurde aan een mobiel tankstation.

Uit de test blijkt dat waterstof als brandstof op een veilige en performante manier kan ingezet worden voor de aandrijving van zwaar materieel. Elektrisch vervoer op batterijen is hier geen optie en dus biedt waterstof een alternatief, zeker omdat het ook geluidsarm is en geen uitstoot veroorzaakt.

De technologie zit momenteel nog in de prototype-fase, maar de voertuigen waren wel technisch en operationeel perfect inzetbaar, blijkt uit de test. Het project toonde ook aan dat het mogelijk is om de opslag en het vertanken van waterstof te vergunnen, zelfs in een omgeving zoals de haven met hoge veiligheidseisen.

Kinderziektes

De initiatiefnemers menen wel dat nog een aantal kinderziektes moet aangepakt worden. Zo was de vergunning tijdrovend en kostelijk, “omdat de wetgeving nog niet ten volle voorzien is op deze nieuwe brandstof”, luidt het. Daarnaast is er ook een zware impact op de bedrijfsorganisatie en interne veiligheidsprocedures.

“Dit gaat van de praktische inrichting van een tank- en opslagsite met hekwerk, aanrijdbeveiliging, stroomvoorziening en aarding, over interne procedures zoals noodplanning, tot organisatorische aanpassingen om waterstoftoestellen optimaal in te zetten in de bedrijfsvoering.”

Kostenplaatje

Waterstof is ook nog zeer duur, het kostenplaatje vormt vandaag nog een hinderpaal om deze brandstof massaal in te zetten. Batterij-elektrische (hef)trucks zijn op dit moment nog financieel voordeliger. “Maar wanneer de personeelskosten voor verminderde productiviteit wegens batterijwissels en de verwachte prijsdaling voor waterstof mee in rekening worden gebracht, dan slaat de balans over in het voordeel van waterstof”, verwacht het VIL. Dat heeft nu een tool ontwikkeld voor bedrijf om de kosten van een vloot op waterstof precies te kunnen berekenen.

VIL verwacht dat de eerste grote toepassingsmogelijkheden van waterstof in havenomgevingen zullen te vinden zijn. Daar is waterstof immers al aanwezig, bijvoorbeeld als grondstof voor de petrochemie, en zal in de toekomst ook groene waterstof beschikbaar komen, gelet op grootschalige elektrolyseprojecten. Waterstof kan er dienen als brandstof voor zwaar transport, zoals trucks, schepen of treinen.

Wanneer waterstof écht zal doorbreken, durft VIL geen termijn op plakken.

MEER OVER Haven Antwerpen