Evenepoel ging na de aankomst verhaal halen bij Vermeersch. rr 

Evenepoel ging na de aankomst verhaal halen bij Vermeersch. rr 

Evenepoel en Vermeersch leggen het bij: “Hij zal in tijdrit wel zijn gram halen”

Remco Evenepoel kan de Benelux Tour nog altijd winnen, maar de achterstand van 57 seconden op Benoot, Wellens, Mohoric en Asgreen en Kelderman is niet wat hij had gehoopt. Hij verloor die tijd na een aanrijding tegen het achterwiel van Gianni Vermeersch.

Gianni Vermeersch is niet heilig. In de Giro had hij het al eens aan de stok na een sprint. Zo moest Jos van Emden opgeven na een val - waarbij Vermeersch betrokken was. Ook gisteren kreeg Vermeersch zijn vet en daar was hij het hart van in. De boosdoener was Remco Evenepoel. Volgens Vermeersch’ ploegleider Christoph Roodhooft onterecht. “Remco rijdt in achterwiel van Gianni en verliest daardoor enkele spaken uit zijn voorwiel. Zijn eigen fout. Dan moet je jezelf voor de kop slaan en niet tegen een andere renner roepen.”

Dat deed Remco niet toen hij op dertig kilometer van de streep langs de kant stond met zijn kapot voorwiel. Hij riep in eerste instantie tegen de mecanicien van de neutrale wagen van Shimano, toen die met een achterwiel kwam aandraven in plaats van een voorwiel. Zo verloor Evenepoel veel tijd.

Meteen na de rit ging Evenepoel verhaal halen bij Vermeersch - live op tv. “Ik zit gewoon in de groep en jij komt schuin erdoor. Je moet niet weglopen maar je fout toegeven. Ga je me nu nog uitlachen in mijn bakkes? Och jongen...”

Verzoenend gesprek, handen geschud

Vermeersch ging niet op de aantijgingen in, maar klopte vijf minuten later op de parking van de bussen wel aan bij Evenepoel. Ze hadden een verzoenend gesprek, waarna twee keer de handen werden geschud.

Evenepoel wou na afloop niet reageren. Vermeersch wel. “Ik rijd naar voor, de wind komt van links en dus maakt de groep een zwieper naar rechts, waardoor Remco in mijn achterwiel rijdt. Ik denk niet dat ik daar iets aan kan doen. Ik heb geleerd: wanneer je in iemand zijn achterwiel rijdt, ben je in fout. Remco zei dat ik te nerveus reed, maar iedereen koerste toen nerveus. Ik vind het jammer dat Remco een slechte zaak doet voor het klassement, maar ik denk dat hij in de tijdrit wel zijn gram zal halen.”

Remco versus specialisten van korte tijdritten

De tijdrit in Lelystad is biljartvlak, amper 11,1 kilometer lang en telt vijf bochten. “Deze zou me beter moeten liggen dan de tijdrit van de Ronde van Denemarken, die ik won. Die was 10,8 kilometer lang, maar bevatte meer bochten. Ik heb liever lange rechte stukken, waar ik voordeel kan putten uit mijn aerodynamische positie. Ik had wel liever wat meer kilometers gehad, zeker tegenover specialisten van korte tijdritten zoals Stefan Küng”, zegt Evenepoel.

Voor de Zwitser wordt het zijn eerste koers sinds de Spelen in Tokio. “Ik ben net terug van een hoogtestage, daar heb ik vaak op de tijdritfiets getraind, maar ik beschouw de Benelux Tour vooral als een aanloop naar het WK”, aldus Küng.

Ook voor Tom Dumoulin is het zijn eerste koers sinds de zilveren medaille op de tijdrit van Tokio. “Dit is eerste meetmoment voor mij. Niet dat de tijdrit met enkel lange rechte wegen me supergoed ligt, maar ik wil wel proberen.”

Wie de tijdrit wel perfect moeten liggen is Stefan Bissegger. De Zwitser van EF-Nippo won dit jaar een gelijkaardige chrono in Parijs-Nice. “Normaal kick ik op een een vlakke omloop met amper bochten, maar ik ben vrijdag door een auto aangereden op training en heb daarbij mijn rechterhand geblesseerd”, zegt Bissegger.

Victor Campenaerts zal dan weer tevreden zijn met de toptien. “Ik train niet meer zo veel op de tijdritfiets als vroeger, maar omdat ik een doel maak van de eindstand mag ik zo weinig mogelijk tijd verliezen.”

Wie geen glansprestatie verwacht is Geraint Thomas. “Sinds Tokio heb ik amper op de tijdritfiets getraind”, zegt de Welshman, die op het WK de tijdrit niet zal rijden.

Eerste renner start om 11u45. Laatste renner start om 14u23.