© ATV

Groen en PVDA eisen ontslag Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis na ongeval waarbij twee zusjes stierven

Antwerpen -

Oppositiepartijen Groen en PVDA eisen het ontslag van Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Groen-fractieleider Imade Annouri vindt het niet kunnen dat de schepen verwijst naar het Sint-Vincentiusziekenhuis voor het terugdraaien van de conflictvrije lichtenregeling, terwijl het ziekenhuis ontkent dat het daar iets mee te maken heeft. Volgens PVDA draagt Kennis een ”gigantische verantwoordelijkheid”

LEES OOK: Aanpassing lichtenregeling op kruispunt waar zusjes stierven, gebeurde niet op vraag van ziekenhuis

Groen en PVDA verhogen de druk op schepen Kennis naar aanleiding van het dramatisch verkeersongeval in de Lange Leemstraat waarbij twee kinderen omkwamen. Op het kruispunt werd tussen april en juli dit jaar een conflictvrije lichtenregeling uitgeprobeerd. De stad draaide de regeling terug.

“Er werd vastgesteld dat de oorspronkelijke lichtenregeling omwille van het uitrijden van de hulpdiensten van het Sint-Vincentiusziekenhuis de beste optie was”, zei het kabinet.

Politieke beslissing

Volgens het kabinet van Kennis zou een conflictvrije regeling voor langere wachttijden zorgen en dat was niet wenselijk door het ziekenhuis in de buurt. Daarom kregen voertuigen die uit de Sint-Vincentiusstraat de Lange Leemstraat insloegen, opnieuw groen licht te zien op hetzelfde moment als de voetgangers op het zebrapad. Wel werd een apart waarschuwingslicht geïnstalleerd.

Het Sint-Vincentiusziekenhuis zegt niet betrokken te zijn geweest in die beslissing. Meer nog, de ambulances hebben andere uitwijkmogelijkheden en zijn niet geblokkeerd als ze niet door kunnen op dat kruispunt.

Imade Annouri (Groen). 

Imade Annouri (Groen). © Nattida-Jayne Kanyachalao

“Gisteren was een dramatische dag voor onze stad”, zegt Imade Annouri, fractieleider van Groen in de Antwerpse gemeenteraad. “Twee jonge kinderen lieten het leven bij een zoveelste vermijdbaar verkeersongeval. Medeleven en transparantie hadden gepast geweest. In plaats daarvan lijkt schepen Kennis ervoor gekozen te hebben onwaarheden te vertellen over zijn eigen beleidsbeslissing. Als dat zo is, dan is er wat ons betreft maar één mogelijkheid: dat hij de eer aan zichzelf houdt en opstapt als schepen van mobiliteit.”

Ook PVDA-gemeenteraadslid Lise Vandecasteele reageert scherp. “De verantwoordelijkheid van schepen Kennis lijkt op dit moment gigantisch groot”, zegt Vandecasteele. “Al sinds het tragische ongeval van Ziggy in Deurne in 2014 luidt er een heel duidelijke roep in Antwerpen van verontruste ouders, mobiliteitsexperten, fietsers- en voetgangersbewegingen om kruispunten in het bijzonder conflictvrij te maken. Als de schepen de conflictvrije regeling die er was bewust heeft teruggedraaid, en dus niet op vraag van het ziekenhuis, lijkt het ons onmogelijk dat hij kan aanblijven.

Transparantie

Ook de Antwerpse CD&V-fractie heeft intussen gereageerd. Jan Braeckmans, Antwerps CD&V-voorzitter en districtsraadslid in Antwerpen, benadrukt dat de verantwoordelijkheid van de bevoegde schepen niet min is: “We stellen ons vragen bij de recente beslissing van schepen Kennis om de conflictvrije regeling van het kruispunt aan de Sint-Vincentiusstraat ongedaan te maken. Schepen Kennis gaf te kennen dat dit op vraag van het ziekenhuis werd herroepen. Dat blijkt niet waar. De keuze om doorstroming op deze locatie te laten primeren was een subjectieve beslissing. Eentje met vergaande en dramatische gevolgen.”

Net als Groen en PVDA trekt CD&V het functioneren van Koen Kennis als schepen in twijfel.“We vragen dan ook onmiddellijk gehele transparantie in dit dossier. Om te beginnen met duidelijk criteria die de schepen hanteerde in zijn beslissing om de conflictvrije regeling terug te draaien”, aldus Braeckmans.

CD&V vraagt ook dat de analyses rond verkeersveiligheid in de districten gedeeld wordt. “We vragen daar nochtans al langer om”, zegt Braeckmans. “Eigenlijk moeten verkeersveiligheidscijfers compleet transparant zijn. Nu lijkt het alsof deze cijfers exclusief voor het stadsbestuur zijn. Alsof er iets instaat dat niet geweten mag worden. Terwijl het probleem aanpakken enkel kan op basis van data en informatie.”

(svw, jas)

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio