Indigo Park maakte in de parking Nationale Bank ruimte vrij voor een honderdtal fietsen. 

Indigo Park maakte in de parking Nationale Bank ruimte vrij voor een honderdtal fietsen. © Joris Herregods

© Joris Herregods

1 / 2
thumbnail: Indigo Park maakte in de parking Nationale Bank ruimte vrij voor een honderdtal fietsen. 
thumbnail:

Parkings richten zich steeds meer op fietsen

Antwerpen -

Na de fietsparking onder de Teniersplaats creëert de parkinguitbater Indigo Park ruimte voor een honderdtal fietsen in hun parking aan de Nationale Bank. Het is een evolutie die ook volop bezig is bij andere parkinguitbaters in Antwerpen. “We spelen in op het gewijzigde mobiliteitsgedrag”, zegt Frederik Herssens, regiomanager Indigo Park.

Sacha Van Wiele

Dat een parking alleen voor wagens is, gaat in Antwerpen steeds minder op. De parkinguitbaters richten zich naast fietsers ook meer op deelmobiliteit en andere vervoersmiddelen.

“We zijn al langer bezig met het grote mobiliteitsplaatje”, zegt Herssens. “We installeren steeds meer laadpalen voor elektrische wagens en deelwagens. Ook de fietsers komen steeds meer in beeld. In samenwerking met de stad Antwerpen baten wij dus een fietsparking uit aan de Meir en zijn we met de buurtfietsenstalling begonnen aan de parking Nationale Bank. Aan de Nationale Bank hebben we nu plek voor een honderdtal fietsen, maar dat kan op termijn tweehonderd worden. We willen dit verderzetten in al onze parkings waar dit mogelijk is. Met de heraanleg van de Groenplaats, zal ook in onze ondergrondse parking voldoende faciliteiten komen voor de fiets.”

Bij Q-Park omschrijven ze zichzelf als een mobiliteitspartner. “Daarbij gaat het niet alleen om fietsen, maar ook om steps, scooters en deelwagens”, zegt Sacha Oerlemans van Q-Park. “Zo helpen we als parkinguitbater mee in het ontlasten van de straat. We spelen in op de vraag van de lokale overheden en de vraag van vooral bezitters van elektrische fietsen die hun rijwiel veilig willen stallen en kunnen opladen.”

Interparking heeft eveneens plannen om meer fietsvoorzieningen aan te brengen in hun parkings. “We merken dat mensen hun wagen in een parking willen achterlaten om dan hun reis verder te zetten met de fiets”, zegt Nicolas Godon van Interparking.

Commerciële afweging

Er speelt zeker een commerciële overweging mee. Als steeds minder mensen met de wagen naar de stad komen, dan dreigen sommige parkings wel eens onderbenut te worden.

“Door de lage-emissiezone of omdat mensen de wagen achterlaten aan de rand van de stad, zien we minder klanten in de parkings”, zegt Herssens. “Daarom zoeken we naar andere invullingen. Fietsen is er daar één van, maar we bekijken ook de verhuur van bijvoorbeeld scooters.”

Alleen is niet elke parking, zeker de ondergrondse parkings, geschikt voor fietsen. “Zeker voor de ondergrondse parkings is dat gevaarlijk omdat we de wagens en de fietsen niet kunnen scheiden”, zegt Oerlemans. “Bij bovengrondse parkings is dat wel eenvoudiger te organiseren. We zijn al onze parking daarop aan het screenen. Waar er vraag naar is, daar willen we daadwerkelijk fietsparkings in onder brengen.”

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) is positief over deze evolutie bij de parkinguitbaters. “Als we een concessie uitschrijven voor het beheer van een van onze parkings, dan nemen we de inrichting van een fietsstalling daarin mee op”, zegt Kennis. “Bij anderen kunnen we het alleen vragen, want het zijn privébedrijven. Toch merk ik dat parkeeruitbaters ook het succes van het fietsen in de stad zien en daar willen op inspelen. Op de parkeerlus Kaaien-Leien zie ik nog parkings waarvan ik denk dat ze beter ook eens de focus zouden leggen op de fiets.”

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen