© atv

Webshophit De Gele Flamingo met 145.000 volgers start nu toch ook fysieke winkel

Sint-Antonius (Zoersel), Sint-Job, Brasschaat, Malle -

“Het moet voelen alsof je een levend Instagramaccount binnenstapt”, lacht Sophie Claes (38) van De Gele Flamingo over de inrichting van haar winkel aan de Handelslei in Sint-Antonius. De stichter-zaakvoerder van misschien wel de snelst groeiende familiewebstore van ons land opent na acht jaar uitsluitend e-commerce op 24 augustus nu ook een eerste fysieke baby concept store.

Kristin Matthyssen

Sophie Claes uit Sint-Job begon in 2013 met haar webshop en lanceerde in 2016 als een van de eersten online-geboortelijsten met haar webshop. Ze bracht hiervoor de leukste, uniekste en meest innovatieve producten en accessoires samen. “Dingen waar ik me zelf bij de geboorte van mijn dochter Léonore suf naar zocht”, vertelt ze. “Of die ik in verschillende winkels bijeen moest shoppen.”

De Gele Flamingo groeide van babyzaak uit tot een echte familie conceptstore, met de focus op kinderen tussen 0 en 6 jaar. En alles daarrond, want intussen zitten er ook heel veel deco en mamaproducten bij. “Toen mijn eigen dochter baby was, waren er misschien twee soorten hydrofiele doeken met een print. Nu hebben wij wel tweehonderd verschillende prints”, legt Sophie de snelveranderende markt uit.

Slabbetjes en bordjes in De Gele Flamingo. 

Slabbetjes en bordjes in De Gele Flamingo. ©  kma

145.000 volgers op Instagram

De Gele Flamingo heeft nu 145.000 volgers op Instagram. “Ik werk intussen met veertien personeelsleden, bijna allemaal mama’s. Wij besteden dagelijks toch enkele uren aan het onderhouden van onze sociale mediakanalen. Onze klanten komen uit de hele wereld. Wekelijks verzenden we met De Gele Flamingo pakketjes naar landen als Koeweit, China, Australië, Canada of Brazilië. Dat klinkt absurd, maar met DHL International Shipping zijn die al binnen een paar dagen ter bestemming”, vertelt de finaliste van de WOMED Award 2020, de prijs voor de strafste innovatieve onderneemsters. Momenteel is ze genomineerd voor de Web Celeb trofee van The SafeShops.

Schattig badspeelgoed. 

Schattig badspeelgoed. ©  kma

Vijf miljoen omzet

Vorig jaar boekte De Gele Flamingo een recordomzet van 5 miljoen euro. Waarom dan tóch nog een fysieke winkel nu? “Omdat we merkten dat jonge ouders voor de grotere en duurdere aankopen of gespecialiseerd advies rond bijvoorbeeld draagdoeken en -zakken soms nog die winkelervaring misten”, legt ze uit.

Op de Handelslei in Sint-Antonius is er al een andere babywinkel met geboortelijsten, maar die heeft volgens Sophie Claes niets te vrezen. “We blijven ook in deze fysieke winkel volgens het ‘you shop, we ship’-principe werken. Klanten kunnen de producten hier zien, testen en advies krijgen, maar ze kunnen ze niet direct fysiek meenemen. We sturen alles na. Als ze het product toch meteen willen, moeten ze naar ons magazijn rijden. Dat ligt nu nog in Brasschaat, maar binnenkort verhuist het magazijn naar Malle om daarna definitief in Schoten te landen waar we een nieuwbouw zetten. Hetzelfde met geboortelijsten. Ze kunnen hier advies krijgen voor hun geboortelijst, de fysieke items ter plaatse scannen en toevoegen aan hun lijst. Maar we zijn dus geen doorsnee ‘direct-meeneem-winkel’. Onze ervaring leert dat ons publiek het juist handiger vindt dat het zelf niet alles in de auto moeten meenemen. Ook onze klanten die iets van een geboortelijst kopen als cadeau, laten het liever thuis bij de jonge ouders afleveren door ons, zeker nu in coronatijd.”

Sophie Claes naast de babynestjes. 

Sophie Claes naast de babynestjes. ©  kma

Sophie in de Instagramhoek. 

Sophie in de Instagramhoek. ©  kma

Grote webshopketens zoals Coolblue hebben al fysieke winkels, maar de overschakeling voor kleinere Belgische webshops naar een fysieke winkel is iets wat je veel minder vaak ziet. Sophie Claes wil vooral dat jonge ouders geïnspireerd geraken als ze de fysieke De Gele Flamingo bezoeken. Zélfs het behangpapier en de lampenkappen zijn te koop.

In 2020 heeft De Gele Flamingo zijn volledige bestaande webshop vernieuwd en de geboortelijstenapp herbouwd met automatisaties. En dat loonde, want de omzet steeg vorig jaar met maar liefst 73%. De Gele Flamingo focust op Europese en Belgische merken die duurzaam zijn en helpt kleine Belgische merken groeien in de markt.

Vanaf 24 augustus kan iedereen terecht aan de Handelslei 122. Er is zelfs een Instagramhoek om het perfecte plaatje te nemen.

Sophie Claes in de shop. 

Sophie Claes in de shop. ©  kma

De Gele Flamingo wil jonge ouders inspireren.  

De Gele Flamingo wil jonge ouders inspireren.  ©  kma

De Gele Flamingo wil jonge ouders inspireren. 

De Gele Flamingo wil jonge ouders inspireren. ©  kma

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio