Archiefbeeld. 

Archiefbeeld. ©  Boumediene Belbachir

DISCUSSIE. Pakjesbedrijven die foutparkeren: frustrerend of begrijpelijk?

Bpost en andere pakjesbedrijven verzamelen parkeerboetes aan de lopende band. Het aantal blijft stijgen omdat er steeds meer pakketjes besteld worden. “Iedereen wil zijn pakketje zo snel mogelijk, dus wordt er al eens fout geparkeerd”, klinkt het bij koeriersbedrijf GLS. Wat vind jij? Begrijp je dat chauffeurs niet altijd meteen een parkeerplaats vinden, of vind je het goed dat er streng(er) wordt opgetreden?

Dennis Van Damme

LEES OOK: Pakjesbedrijven stapelen parkeerboetes op

We hebben het allemaal wel gemerkt: sinds de coronacrisis hebben we de weg naar de e-commerce helemaal gevonden en bestellen we meer pakjes dan voordien. Koeriers leveren in piekperiodes tot meer dan een half miljoen pakjes per dag. Meer pakjes, dat zijn meer bestelwagens om die pakjes bij alle klanten te krijgen. En meer bestelwagens, dat zijn ook meer parkeerboetes. In 2020 betaalde Bpost al ruim 100.000 euro aan verkeersboetes, blijkt uit het jaarverslag van het semioverheids­bedrijf.

Het is een probleem waarmee niet alleen Bpost worstelt. Ook het Belgische pakjesbedrijf GLS betaalt jaarlijks duizenden euro aan parkeerboetes. “Iedereen wil zijn pakje zo snel mogelijk in de bus. Een koerier kan dus niet altijd eerst een vrije parkeerplek zoeken, en dan een kilometer ver wandelen met een pakje”, zegt topman Luc De Schrijver van GLS. “Dus wordt er al eens geparkeerd waar het niet mag. Het is slecht voor ons imago en maakt andere weggebruikers vaak kwaad, maar soms kan het gewoon niet ­anders.”

Door vernieuwende en ecologische initiatieven kan het aantal parkeerboetes dalen. Bpost is van plan om de komende maanden meer dan tien fietstrailers bij in te zetten in Antwerpen. Dat zijn dus een soort van aanhangwagens voor fietsen waar je ook te voet mee kan gaan. De koerier gaat dan met de camionette naar het begin van een route en doet de rest met de fietstrailer. In Mechelen houdt Bpost al een experiment met een ecozone waarin al negen cargofietsen met fietstrailer rondrijden.

Snap jij dat koeriers niet altijd meteen een parkeerplaats vinden en foutparkeren om tijd te winnen? Primeert een snelle(re) levering op het volgen van de verkeersregels? Of vind je het terecht dat er veel boetes worden uitgeschreven? Moeten pakjesbedrijven nog meer inzetten op innovatieve bezorgmethodes?

Discussieer mee via onderstaand formulier. Een greep uit de reacties verschijnt vrijdag in Gazet van Antwerpen.

MEER OVER Discussie