Het is duidelijk (nog) geen liefde op  het eerste gezicht tussen de Belgische werknemers en de elektrische auto. 

Het is duidelijk (nog) geen liefde op het eerste gezicht tussen de Belgische werknemers en de elektrische auto. ©  Sandra Van Watermeulen

Drie op de tien werknemers willen (nog) geen elektrische bedrijfswagen

Uit een representatieve bevraging van HR-bedrijf Securex bij ruim 1.500 landgenoten blijkt dat drie op de tien werknemers (31 procent) geen elektrische bedrijfswagen willen. Nog eens vier op de tien (42 procent) zijn wel bereid om de overstap te wagen, zij het onder bepaalde voorwaarden.

Het is duidelijk geen liefde op het eerste gezicht tussen de Belgische werknemers en de elektrische auto. Vandaag rijdt amper 16 procent van wie een bedrijfswagen heeft al elektrisch, terwijl nog eens 17 procent hybride rijdt. Hoewel vanaf 2026 nog enkel volledig elektrische bedrijfswagens in aanmerking komen voor belastingvoordelen, vindt bijna de helft van de werknemers dat een elektrische auto momenteel (nog) niet voldoet aan hun noden, professioneel noch privé.

“De meest voorkomende bezorgdheden zijn infrastructuur en rijbereik”, zegt Heidi Verlinden, research expert bij Securex. “51 procent van de werknemers die bereid zijn onder bepaalde voorwaarden elektrisch te gaan rijden, wil de garantie dat er voldoende oplaadpunten zijn en 62 procent wil dat de auto voldoende actieradius heeft.” Eén op vijf (22 procent) vindt elektrische auto’s, en met name de batterijen, ook nog niet betrouwbaar genoeg. Zeker mensen die professioneel lange trajecten moeten afleggen, zitten duidelijk nog met flink wat vragen.

Ook het financiële plaatje speelt mee: in de wetenschap dat de bedrijfswagen vaak een stukje van het loon vormt en dat de werknemer er elke maand toch zelf een stukje bijlegt, wil één op drie (31 procent) pas overstappen als ze de garantie hebben dat de elektrische auto hen niet méér kost dan een benzine of diesel. Een kwart (25 procent) vindt zelfs dat een financiële tegemoetkoming – bijvoorbeeld in de vorm van een lager ‘voordeel alle aard’ – welkom zou zijn omdat de overstap toch enig aanpassingsvermogen vergt. (krs)

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen