Dijkgraaf Johan Teughels aan de Bleukensweide. 

Dijkgraaf Johan Teughels aan de Bleukensweide. © Leo De Nijn

Dijkgraaf na waterellende in Leest: “Er zijn meer bufferbekkens nodig”

Leest -

De brandweer heeft maandagmiddag het leegpompen van ondergelopen velden en weilanden in de Winkelstraat en Tiendeschuurstraat in Leest (Mechelen) stopgezet. De operatie heeft bijna drie dagen geduurd. “Het teveel aan water op de Leestse velden en weilanden kan voorkomen worden door meer bufferbekkens aan te leggen”, weet dijkgraaf Johan Teughels.

Leo De Nijn

Het centrum van Leest bleef door de operatie bijna drie dagen afgesloten voor alle verkeer. We gingen ons licht opsteken bij de verantwoordelijke dijkgraaf van het Poldergebied Willebroek, Johan Teughels. Waarom dit zolang moest duren en of de Leestenaars wel voldoende beveiligd zijn tegen nieuwe overstromingen.

De dijkgraaf is verantwoordelijk in een gebied van liefst 3.000 hectaren waar de Rupel, de Dijle en de Zenne doorlopen. Overstromingen blijven volgens hem altijd mogelijk. “De Nederlanders hebben na de dodelijke slachtoffers in 1953 de fameuze stormstuw gebouwd. Ondanks dat zij in een veel lager gelegen landschap liggen, zijn hierdoor de overstromingskansen bij onze Noorderburen veel minder groot dan bij ons. Maar dat kost nu eenmaal een pak geld”, weet Teughels. “Tegen extreem weer zoals in Wallonië is dan weer weinig te beginnen. Dat zijn uitzonderlijke toestanden.”

Perfect gewerkt

De dijken in en rond Leest zijn in 1976, na de ramp in Ruisbroek, volgens het Sigmaplan verstevigd en verhoogd tot 8,60 meter. Toch was er vrijdagavond in Leest paniek door de toevloed van water die velden en weilanden blank zetten. De dijkgraaf heeft toch wel wat kritiek op de aanpak van de pompwerken in Leest. Vooral het feit dat gesuggereerd werd dat het waterpeil in de Zenne zo hoog stond dat de terugslagkleppen niet konden werken, zit de dijkgraaf hoog.

“Want alles heeft perfect gewerkt. Bij vloed hebben de kleppen in de Zennedijk voorkomen dat het water Leest zou binnen stromen. Bij eb hebben ze het water laten afvloeien in de Zenne. Het water in de Zenne stond hoger dan anders. Maar niet in die mate dat er een hoge waterstand was van 24 uur aan een stuk. Er zijn in die periode zeker acht getijden geweest. Het pompen langs een slangenparcours van 1,5 kilometer was niet nodig geweest. Het water wegnemen op één bepaalde plaats, betekent dat de druk wordt verplaatst naar ergens anders”, merkt de dijkgraaf op.

De dijkgraaf aan een sluis in de Zenne waarvan de kleppen perfect hebben gewerkt.

De dijkgraaf aan een sluis in de Zenne waarvan de kleppen perfect hebben gewerkt. © Leo De Nijn

Bleukensweide

Er is volgens de dijkgraaf een veel korter parcours om het overtollige water weg te pompen: van de Winkelstraat naar de Larestraat en via de Kouter naar het Bleukensgebied. Of dit dan niet in overleg had kunnen gebeuren?

“Er is op het vlak van communicatie wat fout gelopen. Dat gaan we tijdens een nabespreking wel uitklaren. Maar het teveel aan water op de Leestse velden en weilanden – wat op zich geen ramp is – kan toekomstgericht voorkomen worden door meer bufferbekkens aan te leggen. In het waterprobleem van de voorbije dagen heeft de Bleukensweide een ongelooflijk belangrijke rol gespeeld.”

Werkpunten

Het aanleggen van kleine buffergebieden langs de Aabeek kan volgens Teughels veel onheil voorkomen. “Dat zijn werkpunten. Het moet allemaal binnen de budgetten passen, akkoord. Maar die buffergebieden zijn nodig. Een aantal mini-Bleukensweiden creëren zou efficiënt zijn. Evenals het aanbrengen van zogenaamde kantelstuwen, die het water tegenhouden en de mogelijkheid geven voor het water om te infiltreren in de grond.”

Er was nogal wat kritiek over slecht onderhouden beken in het ondergelopen gebied geven we de dijkgraaf mee. “Pijnlijk dat ik dit hoor. De beken worden door onze werkmannen op geregelde tijdstippen goed onderhouden. De wateroverlast is er een schoolvoorbeeld van dat de rivieren ruimte nodig hebben. Bouwprojecten kort bij beken en waterlopen zijn gevaarlijke valkuilen”, vindt de dijkgraaf.

MEER OVER Noodweer

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio