De officiële inhuldiging van de elektrische trein Mol-Hamont vond plaats op  10 juni. 

De officiële inhuldiging van de elektrische trein Mol-Hamont vond plaats op 10 juni. © Tommy Maes

Aftandse treinstellen op elektrische spoorlijn zorgen voor lawaaioverlast: “De maat is vol”

Mol -

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Antwerpen en Neerpelt blijft in Mol voor ophef zorgen. Jarenlang veroorzaakten de werkzaamheden geluidsoverlast en sinds de geëlektrificeerde spoorlijn ingewijd is zorgen de M5-treinstellen voor lawaaihinder.

Annelies Frederickx

De omwonenden van het spoorwegtraject Mol-Hamont trokken al meermaals aan de alarmbel en nu sluit ook ACV Werkgroep Spoor Regio Mol zich aan bij dit protest. “De maat is vol”, stelt voorzitter Jean Pauwels. “Sinds het geëlektrificeerde traject Mol-Hamont in juni in gebruik genomen werd, zijn we er zeker niet op vooruitgegaan. We hoopten na de elektrificatie moderner materieel ter beschikking te krijgen, maar niets is minder waar. Zo’n 60% van het treinaanbod wordt nog steeds uitgevoerd door de vervuilende dieselstellen. De overige ritten worden verzorgd met de M5-treinstellen en deze elektrische treinen zorgen voor meer geluidsoverlast dan de dieselstellen. De reden daarvoor is simpel. De M5-treinstellen zijn liefst 35 jaar oud en deze dubbeldekkers zijn hopeloos verouderd. Als werkgroep spreken we van ‘afdankertjes’. Er is geen airco in de treinstellen en de opstaphoogte vormt voor ouderen een probleem”, zegt Jean Pauwels.

Tunnel

De ACV Werkgroep Spoor Regio Mol ziet één schamel lichtpuntje. “Alleen de grotere passagierscapaciteit is een voordeel, maar het is maar de vraag of die opweegt tegen de nadelen en dan vooral tegen de lawaaihinder. We vinden het logisch dat de omwonenden uit hun kram geschoten zijn en steunen hun protest. Op korte termijn zullen we de CEO van de NMBS aanschrijven voor een onderhoud. We willen de vervoersmaatschappij er nogmaals aan herinneren dat men altijd veel belooft, maar weinig doet. Zo wachten we nog steeds op de verlenging van de tunnel onder de sporen tot aan de parking van de Keirlandse Zillen en in 2012 werd ook beloofd om de luifels op perron 2 en 3 te verlengen.”

 

 ©  BELGA

MEER OVER Mobiliteit Kempen