© atv

Brug van ’t Sportpaleis gaat open voor verkeer, nog twaalf bruggen te verhogen

Antwerpen -

De Burgemeester Gabriël Theunisbrug, beter gekend als de brug van ’t Sportpaleis, is vanaf maandag opnieuw open voor verkeer in beide richtingen. De nieuwe brug is hoger dan de vorige waardoor de schepen met vier opeengestapelde containers er vlotjes onderdoor kunnen. En dat moet nog meer vrachtwagens van de weg halen.

Jan Stassijns

Drie jaar geleden startte de werken aan de brug van ’t Sportpaleis, de brug over het Albertkanaal die Merksem en Deurne met elkaar verbindt. Het kadert in een veel groter plan om alle 62 bruggen over het kanaal te verhogen, zodat binnenschippers tot vier containers hoog kunnen stapelen. Dat is één laag hoger dan voorheen. Vijftig bruggen zijn intussen al verhoogd, zoals de brug van de azijn wat verderop. Nog twaalf te gaan dus, waarvan zeven al in uitvoering zijn, denk maar aan de Hoogmolenbrug richting Schoten. De vijf laatste zitten in de studiefase.

Voortaan kunnen binnenschepen tot vier containers hoog stapelen door de nieuwe, hogere brug van ’t Sportpaleis. 

Voortaan kunnen binnenschepen tot vier containers hoog stapelen door de nieuwe, hogere brug van ’t Sportpaleis. ©  Jan Van der Perre

“In 2024 moeten al die projecten afgerond zijn”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld), die symbolisch het lint mocht doorknippen om de brug officieel te openen. Dat deed ze samen met met Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde van de provincie Antwerpen, Antwerpse schepenen Koen Kennis (N-VA) en Claude Marinower (Open Vld), districtsburgemeester van Deurne en Merksem, Tjerk Sekeris en Luc Bungeneers (beiden N-VA) en Chris Danckaerts als gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Waterweg.

Een bonte verzameling prominenten dus, wat het belang van de nieuwe brug extra in de verf zet. “De verhoging de bruggen is noodzakelijk om meer vrachtverkeer van de weg te halen”, benadrukt Peeters.

 

 ©  Jan Van der Perre

“Jaarlijks worden er over het Albertkanaal veertig miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag achtduizend vrachtwagens minder op onze wegen. Nu gaat 13% van het goederenvervoer over het water. De ambitie is om dat tegen 2030 op te trekken naar 20%. De scheepvaart kan dus een grote rol spelen in het ontwarren van de mobiliteitsknoop.”

Met de ingebruikname van de brug zijn de grootste infrastructuurwerken achter de rug, maar er zal de komende maanden nog wel wat hinder zijn wanneer onder meer de wegaansluitingen worden afgewerkt.

De stad Antwerpen gaat intussen ook aan de slag met de aanleg van het Duvelsplein, op kruispunt van de Frans de l’Arbrelaan met de Minister Delbekelaan in Merksem. Die werken staan te gebeuren tussen augustus en oktober dit jaar.

Er was ook doopsuiker voorzien voor de inhuldiging van de brug. 

Er was ook doopsuiker voorzien voor de inhuldiging van de brug. ©  Jan Van der Perre

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio