© ATV

Antwerpse haven profiteert van Brexit

Antwerpen -

De Antwerpse haven heeft de afgelopen zes maanden 120 miljoen ton goederen behandeld. Een status quo met het pre-coronajaar 2019, en ook al 5% meer dan het eerste halfjaar in 2019. De moeite die de Antwerpse haven deed om Brexit-lading binnen te halen, lijkt te werken. Tegelijk helpen dure containers ook het conventioneel stukgoed vooruit.

Christoph Meeussen

Dat Antwerpen een containerhaven is, is een understatement. De containertrafiek, het enige cargotype dat sinds 2014 onafgebroken is gegroeid, steeg de eerste zes maanden van dit jaar in tonnage 4,3% tegenover 2020 en 3,9% tegenover 2019. In standaardcontainers (teu) uitgedrukt is de stijging dit jaar nog uitgesprokener, met een groei van 5,1% tot 6,2 miljoen teu.

Een heel opvallende stijger is het conventioneel stukgoed – alles dat niet in containers wordt gestoken, maar dat ook geen bulkgoederen zijn. Na een terugval in 2020 is daar de groei best spectaculair te noemen: 41,2% erbij. Het evenaart ook de eerste zes maanden van 2019. De belangrijkste ondersoort – staal en ijzer – groeide met 37,8%, door een piek in de aanvoer van staal. Het rollende stukgoed steeg met ruim een vijfde tegenover de eerste jaarhelft van 2020.

Decontainerisatie

Hoe komt de steile klim van het conventioneel stukgoed? “Enerzijds zie je dat de vraag opnieuw aanzwengelt door het aantrekken van de economie”, zegt Gert Ickx, woordvoerder van het Havenbedrijf Antwerpen. “Anderzijds spelen de hoge containertarieven en de moeilijke beschikbaarheid van containers een rol. Dat zorgt voor decontainerisatie, waarbij bijvoorbeeld staal niet meer in containers wordt vervoerd.”

De droge bulk (bijvoorbeeld graan of kolen) steeg met 7,5%, maar dat schommelt volgens het Havenbedrijf meer, omdat producten zoals meststoffen seizoensgebonden zijn. De vloeibare bulk – zoals olie en kerosine – groeide licht (+1,3%), maar ligt nog steeds 6,1% lager dan in 2019. Brandstoffen kenden in mei de sterkste volumes sinds oktober vorig jaar, terwijl de overslag van chemicaliën met 8,9% groeide in de eerste helft van dit jaar. “De vraag naar chemicaliën boomt wereldwijd door het herstel van de industriële productie en dat overstijgt het pre-pandemieniveau”, horen we.

Huiswerk gemaakt

De start van de Brexit begin dit jaar had een impact met meer controles, langere transittijden en hogere kosten. Maar Antwerpen had haar huiswerk op voorhand gemaakt en volop haar maritieme toegankelijkheid aangeprezen als alternatief voor de weg. Daar heeft het de vruchten van kunnen plukken. De trafiek met het Verenigd Koninkrijk steeg met 11,1% en die met Ierland met 12,1%.

“Wij hebben voorgesteld om te transporteren via short sea shipping (‘kustvaart’ ook over het Kanaal, red.)”, zegt Ickx. “Er zijn effectief diensten bijgekomen, eentje op Ierland en eentje op het Verenigd Koninkrijk. En een bestaande Ierland-lijn kreeg ook een hogere frequentie.”

“Antwerpen wil na de Brexit meer dan ooit dé gateway zijn tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland”, zegt CEO Jacques Vandermeiren.

MEER OVER Haven Antwerpen