Werner en zijn buren willen doorgang blijven hebben in de Collegewijk. 

Werner en zijn buren willen doorgang blijven hebben in de Collegewijk. © Joris Herregods

Bewoners Oude Godstraat en Edegemsestraat willen doorgangsvergunning voor Collegewijk

Edegem, Mortsel -

Bewoners van de Oude Godstraat in Edegem en de Edegemsestraat in Mortsel willen ook een doorgangsvergunning voor de Collegewijk krijgen. Zonder mogen ze op bepaalde momenten niet door de wijk rijden.

Filip Spoelders

Het Lokaal Bestuur van Edegem schakelt vanaf 1 september ANPR-camera’s in om sluipverkeer uit de Collegewijk te houden. Wie geen vergunning heeft, mag tussen 7.30 en 9 uur en tussen 15 en 18 uur niet vanuit de Jacob de Roorestraat doorsteken naar bijvoorbeeld de Rogier Van der Weydenstraat.

Bewoners uit de wijk, zorgverleners en ouders van de twee OLVE-scholen krijgen een vergunning om altijd door te rijden. Maar de bewoners uit de Oude Godstraat uit Edegem en de Edegemsestraat uit Mortsel vallen net buiten de aangeduide zone. Werner Peeters startte daarom met enkele buren een petitie om de zone uit te breiden. “De afbakening van de zone is niet logisch. Straten als de Heilig Kruisstraat en de Gustaaf Lavastraat in Mortsel liggen verder van de Collegewijk als onze straten. Toch krijgen de bewoners een doorgangsvergunning. Ze moeten zelfs door onze straat rijden om in de Collegewijk te raken. Ik begrijp dat vrachtwagens tussen Lier en Antwerpen, die door de Collegewijk rijden, worden geweerd. Maar toch niet de bewoners vlakbij de wijk.”

Met de petitie die ondertussen een tachtigtal handtekeningen telt en nog aangroeit, willen de buren aan het gemeentebestuur vragen om de zone met toegestane doorgang wordt uitgebreid met hun straten. “Eigenlijk zet het bestuur op deze manier inwoners tegen elkaar op”, besluit Werner.

Evalueren

Schepen voor Mobiliteit, Philippe Muyters (N-VA), wil voorlopig niet van aanpassingen weten. “Ik ben niet op de hoogte van de petitie maar we hebben een beslissing genomen en we gaan deze eerst uitvoeren. Na enkele maanden, waarschijnlijk in november, zullen we een evaluatie maken. Afhankelijk van de metingen kunnen we versoepelen of verstrengen. Of misschien zitten we meteen goed want deze wijk verdient meer rust en verkeersveiligheid. Volgens het type van weg zouden er maximaal 250 voertuigen per uur mogen passeren, hier tellen we er duizend. Trouwens als we deze straten nu toelaten, willen de bewoners van de volgende straten er ook bij en dan komt er geen einde meer aan.”

De defecte verdwijnpalen worden tegen september vervangen door ANPR-camera’s.

De defecte verdwijnpalen worden tegen september vervangen door ANPR-camera’s. © Joris Herregods

MEER OVER Mobiliteit stad & rand