© BELGA

Soudal verlaat Lotto… en wordt hoofdsponsor bij wielerploeg Patrick Lefevere

Soudal verlaat eind 2022 Lotto na acht jaar sponsoring, maar zou vanaf 2023 mee in zee gaan met Quick-Step van Patrick Lefevere. Soudal zou vanaf dan ook mee hoofdsponsor worden. Tussen beide partijen zou een overeenkomst bestaan die stelt dat ze samen het nodige sponsorgeld bijeenbrengen, met een aandeel dat langs de kant van Quick-Step in de volgende jaren zal dalen, om evenredig te stijgen langs de kant van Soudal.

Guy Fransen

LEES OOK: Soudal zegt Lotto na acht jaar vaarwel en stopt na 2022 als co-sponsor van Belgische wielerformatie

Het Kempische bedrijf Soudal, de grootste Europese producent van silliconen, PU-schuim en lijmen, kan met de sponsoring van Quick-Step verder de Franse markt veroveren, temeer omdat Patrick Lefevere precies in Frankrijk grote ambities heeft. Met Remco Evenepoel dingt hij naar een Tourzege, met wereldkampioen Julian Alaphilippe heeft de Franse numero uno onder contract. Lefevere zegt dat hij volgende maandag zijn nieuwe hoofdsponsor voorstelt voor 2022, en het uiteraard niet Soudal zal zijn. Kan ook niet, want dat bedrijf heeft nog een overeenkomst met Lotto tot eind volgend jaar.

Verwacht wordt dat wielersponsor Specialized een upgrading zal krijgen, maar Lefevere wil niet meer kwijt. Enkel dat het om een hoofdsponsor gaat die nu al op de trui staat, en het niet de Duitse winkelketen Lidl is. Eerder maakte Quick-Step al bekend dat kledijsponsor Vermarc vervangen wordt door het Italiaanse Castelli én dat Napoleon Games zijn inbreng zal verhogen. Lotto van zijn kant ziet Soudal na acht jaar verdwijnen, maar wanhoopt niet een nieuwe partner te zullen vinden.

 

 ©  BELGA

In 2022 zal Quick-Step de ploeg van Lefevere allicht solo sponsoren. Vanaf 2023 komt daar dan Soudal bij. Samen zullen ze jaarlijks zo’n 15 miljoen euro in de ploeg pompen. Hierbij zal Quick-Step afbouwen en Soudal langzaam opbouwen. Bij Lotto betaalde de Kempische fabrikant naar verluidt een bedrag van ongeveer 6 miljoen, het equivalent van de som die de Nationale Loterij zelf in het team steekt.

Niet de eerste sponsortransfer

De Loterij zelf sponsort de wielersport jaarlijks voor zo’n 21 miljoen euro, waarvan ruim zes miljoen euro naar de wielerploeg gaat. Lotto is al sinds 1985 in het peloton, doorgaans met een co-sponsor. Een sponsortransfer tussen Lotto en Quick-Step deed zich eerder al voor met het bedrijf Omega Pharma van Marc Coucke. Die was eerst twee jaar co-sponsor van Quick-Step onder de merknaam Davitamon, om dan zes jaar naar Lotto te trekken.

In 2012 keerde Omega Pharma dan weer terug naar Quick-Step. De wielerploeg van Patrick Lefevere nam na drie jaar sponsoring afscheid van ramenproducent Deceuninck, maar in het wielermilieu gonst stevig het gerucht dat Deceuninck nog wel een plaats als sponsor aan het zoeken is op een andere trui. Bij Lotto is de ruimte nu vrij, en wordt gesteld dat men volop bezig met het zoeken naar nieuwe partners vanaf 2023.

LEES OOK: KOPMAN. “Lotto(-Soudal) heeft een groot probleem, Patrick Lefevere heeft een luxeprobleem”

MEER OVER