De verdwijnpalen maken plaats voor ANPR-camera’s. 

De verdwijnpalen maken plaats voor ANPR-camera’s. © Filip Spoelders

ANPR-camera’s om sluipverkeer tegen te gaan in Collegewijk Edegem actief vanaf nieuw schooljaar

Edegem -

De ANPR-camera’s die de Collegewijk in Edegem virtueel moeten knippen, gaan vanaf 1 september in werking. Het gemeentebestuur hoopt met deze ingreep het sluipverkeer in de wijk een halt toe te roepen.

Filip Spoelders

De Collegewijk heeft al vele jaren af te rekenen met sluipverkeer. Het proefproject met de verdwijnpalen op het kruispunt van de Jacob de Roorestraat met de Rogier van der Weydenstraat om het drukke verkeer te beperken mislukte. Het gemeentebestuur zet nu een volgende stap door op deze locatie ANPR-camera’s te plaatsen.

“De verdwijnpalen van 7 tot 8u deden hun werk niet. De piekmomenten liggen op andere tijdstippen. Daarom kiezen we nu voor een virtuele knip met een ANPR-camera tussen 7.30 en 9u en 15 en 18u. In tegenstelling tot de palen, biedt deze oplossing meer bewegingsvrijheid aan de wijkbewoners en werknemers in een ruime omliggende zone, aan zorgverleners en medische diensten en aan ouders van de twee OLVE-scholen. Alle bestemmingen in de wijk blijven bereikbaar voor iedereen. Het is alleen de route of het vervoermiddel ernaartoe dat tijdens enkele uren per dag moet worden aangepast”, legt burgemeester Koen Metsu (N-VA) uit.

De bewoners van de Collegewijk tussen de Prins Boudewijnlaan, de Vredebaan en Oude Godstraat kunnen samen met de andere doelgroepen vanaf vrijdag 2 augustus hun doorgangsvergunning aanvragen.

GAS-boete

Wie tussen de twee tijdstippen toch voorbij de camera’s rijdt en geen vergunning heeft, krijgt op basis van nummerplaatherkenning een GAS-boete. “Na drie maanden evalueren we de resultaten. Het doorgaand verkeer waarschuwen we met signalisatieborden op de grote verkeersassen. Wie die negeert en tijdens de tijdsloten zonder vergunning met de wagen het kruispunt Jacob de Roorestraat - Rogier van der Weydenstraat gebruikt, krijgt een GAS-boete van 58 euro”, vult mobiliteitsschepen Philippe Muyters (N-VA) aan.

Nu de modaliteiten van de camera’s vaststaan, ligt de weg open om op 1 september met het nieuwe systeem te beginnen. Bij de oppositie lopen ze niet warm over deze manier om het sluipverkeer aan te pakken.

“Dit is niet de juiste manier om het sluipverkeer tegen te gaan. Er wordt niets gedaan aan de verkeersveiligheid en dat is het grootste probleem. Door fietsstraten en fietszones in te richten in combinatie met een betere wijkcirculatie wordt het veiliger voor fietsers en voetgangers. Nu worden de Edegemse wijken tegen elkaar opgezet, want niet iedere Edegemnaar krijgt doorgang”, stelt Vera Hans (Groen).

CD&V wil meer mensen doorgang geven. “Het is jammer dat niet elke Edegemnaar doorgang krijgt aan de ANPR-camera’s. Ook leden van verenigingen uit de buurt, mantelzorgers en familieleden van wijkbewoners zouden doorgang moeten hebben. Uit de statistieken blijkt dat 70 tot 80% van het sluipverkeer van niet-Edegemnaren komt. Toch worden veel van onze inwoners gestraft. We hopen op versoepelingen na de evaluatie”, reageert Adrian De Weerdt (CD&V).

MEER OVER Mobiliteit stad & rand