Deze elektrische deelfiets rijden vanaf de lente 2022 door de Antwerpse regio. © rr

1.650 elektrische deelfietsen verbinden 33 gemeenten van Antwerpse vervoerregio

Antwerpen -

1.650 oranje elektrische deelfietsen zullen vanaf de lente van 2022 de ruim miljoen inwoners in de Antwerpse regio helpen bij hun mobiliteit. Het wordt één van de grootste elektrische deelfietssystemen in Europa. “Dit is toch wel een historisch moment”, zegt Koen Kennis (N-VA), Antwerps mobiliteitsschepen en voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen.

De uitbouw van dit elektrisch deelfietssysteem ligt in handen van Donkey Republic. Dit Deense bedrijf met hoofdzetel in Kopenhagen werd geselecteerd door Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. Het gaat om een contract van minstens tien jaar en wordt gefinancierd vanuit de inkomsten van de Liefkenshoektunnel. Het gaat om 1,5 miljoen euro per jaar.

Dit deelsysteem zal beschikbaar zijn voor de inwoners van de 32 gemeenten in de Vervoerregio Antwerpen en enkele aangrenzende Wase gemeenten. De fietsen moeten steeds achtergelaten worden in een hub of virtuele fietsenstalling. Die zullen zeker aan Park and Rides en aan treinstations komen. Hoeveel juist en welke specifieke locaties dat zullen zijn, wordt de volgende maanden verder bekeken.

In het groen: de Antwerpse vervoerregio. In alle 33 gemeenten van dat groene gebied kunnen de fietsen worden gebruikt. De andere kleuren tonen de overige vervoerregio’s in de provincie Antwerpen en het Waasland. 

“Het systeem laat toe om op basis van het gebruik van de klanten bij te sturen in het aantal en de plekken van de hubs”, zegt Erdem Ovacik, CEO van Donkey Republic.

De klant betaalt voor een rit van een halfuur 3 euro. Er kan ook een maandabonnement worden genomen voor 72 euro (maximaal veertig ritten) of een jaarabonnement voor 600 euro (met vierhonderd fietsritten). De limiet in het aantal ritten moet er voor zorgen dat de batterijen tijdig kunnen worden opgeladen en ze steeds beschikbaar zijn voor iedereen. Als de fietsbatterij bijna leeg is, geeft de fiets een signaal en wordt de batterij vervangen door een medewerker van Donkey Republic. Het bedrijf wil hiervoor samenwerken met sociale economiebedrijven. Het reserveren of ontgrendelen van de elektrische deelfiets zal via een applicatie gebeuren op de smartphone.

De klant betaalt voor een rit van een halfuur 3 euro. Er kan ook een maandabonnement worden genomen voor 72 euro (maximaal veertig ritten) of een jaarabonnement voor 600 euro (met vierhonderd fietsritten). De limiet in het aantal ritten moet er voor zorgen dat de batterijen tijdig kunnen worden opgeladen en ze steeds beschikbaar zijn voor iedereen. Als de fietsbatterij bijna leeg is, geeft de fiets een signaal en wordt de batterij vervangen door een medewerker van Donkey Republic. Het bedrijf wil hiervoor samenwerken met sociale economiebedrijven. Het reserveren of ontgrendelen van de elektrische deelfiets zal via een applicatie gebeuren op de smartphone.

Erdem Ovacik van Donkey Republic. ©  RR

Woon-werkafstand

Afhankelijk van de interesse vanuit de verschillende gemeenten uit de vervoerregio kan het basisnetwerk verder aangevuld worden. Gemeenten, bedrijven of organisaties krijgen de mogelijkheid om het basisnetwerk verder uit te breiden met gewone of elektrische deelfietsen.

“We zijn de eerste Vervoerregio in Vlaanderen die op deze schaal initiatieven neemt”, zegt Kennis. “Dit is toch een historisch moment. In de stad Antwerpen zijn de deelfietsen al lang een groot succes. We rollen dit nu verder uit op regionale schaal. In de regio tussen Sint-Niklaas en Wuustwezel kunnen we met de hulp van Donkey Republic een systeem van elektrische deelfietsen aanbieden waardoor ook de iets langere woon-werkafstand haalbaar wordt met een duurzaam vervoermiddel. De modal shift die in de stad al bereikt werd, ambiëren we ook voor de regio. De mobiliteitsknoop rond Antwerpen stopt immers niet aan de stadsgrenzen.”

Donkey Republic is een ervaren speler. Het bedrijf bestaat zes jaar. Het is actief in veertien landen met 600.000 unieke klanten, samen goed voor tien miljoen fietsritten.

“Het elektrisch deelfietssysteem van Donkey Republic bestaat al in Genève, Rotterdam en Brest, maar niet op de schaal die er in de Antwerpse regio komt”, zegt Ovacik.

In andere steden worden ook deze niet-elektrische fietsen van Donkey Republic gedeeld. In Antwerpen zijn het alleen e-bikes. ©  RR

(svw)

MEER OVER Meest gelezen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio