Philippe Gilbert begrijpt niet dat UCI voorstel van renners afwees voor incidentrijke Tourrit

De derde rit in de Ronde van Frankrijk eiste verschillende slachtoffers, waaronder Caleb Ewan. De sprinter van Lotto-Soudal moest de strijd vroegtijdig staken. Ploegmakker Philippe Gilbert pakte er ’s avonds zijn camera bij voor een uitgebreide reactie.

Vincent Van Genechten

Op 150 meter van de finish ging het mis voor Ewan. In een poging om Peter Sagan te passeren raakte hij de Slovaak. Hierdoor gingen beide renners samen tegen de grond. Sagan kon meteen weer verder, maar Ewan bleef minutenlang op de grond liggen. Het verdict was zwaar: sleutelbeenbreuk en einde Tour.

“Ik denk dat er veel dingen zijn om over te praten”, aldus Gilbert in zijn video van ruim vijf minuten. “Onze sprinter Caleb Ewan heeft na een valpartij de Tour moeten verlaten. Hopelijk is hij snel genoeg hersteld voor de Vuelta. We hadden de etappe goed bestudeerd en wisten dat er tussen Lorient en Pontivy wel wat ging gebeuren. Er was een dag eerder al overleg geweest met de CPA (de rennersvakbond, red.), met een aanwezige van elke ploeg. Daarbij werd het voorstel gedaan om de eindtijd vast te leggen op 5 kilometer van de finish.”

LEES OOK: Bravo Tim Merlier, maar is de Tour niet aan bezinning toe?

 

 ©  EPA-EFE

De veteraan van Lotto Soudal legde ook uit waarom. “We hadden gezien dat de finale extreem gevaarlijk was”, klinkt het. “En dus om nervositeit te vermijden, hadden we voorgesteld om vanaf 5 kilometer de koers te neutraliseren, om alle risico’s te vermijden op verre van perfecte wegen. De ASO was hiermee akkoord, maar de UCI-commissarissen hebben het plan afgekeurd bij de start. Jammer… Je kan niet de volledige schuld op het parcours steken want de renners zijn ook schuldig. Maar alles zou rustiger verlopen zijn, als er rekening was gehouden met ons voorstel.”

Gilbert zag zelf drie valpartijen gebeuren. “De eerste twee waren fouten van renners, die op elkaar inreden. De nervositeit was te hoog. Maar de derde was een fout van het parcours. We zagen helemaal niet waar we naartoe gingen en ik kan me voorstellen dat er risico’s genomen werden. De positie daar was waarschijnlijk de positie die je had aan de finish. Er is in mijn ogen een grote fout gemaakt door dit parcours te accepteren bij de start. Er waren ook veel teams die de rit verkend hebben en er niks van zeiden tegen de ASO. Als ze dat wel hadden gedaan, dan was de rit waarschijnlijk aangepast.”

Meer “gevaarlijke punten”

Thierry Gouvenou, de parcoursbouwer van de Tour, reageerde bij L’Equipe op de kritiek.

“Het wordt steeds moeilijker om aankomstplaatsen te vinden voor ritten. Voor de rit van gisteren hadden we Lorient, Lanester, Hennebont en Plouay geschrapt omdat ze te gevaarlijk waren. Er zijn geen steden meer zonder ronde punten, verkeerseilanden en wegversmallingen. Tien jaar geleden waren er 1.100 gevaarlijke punten op de route van de Tour, nu zijn dat er 2.300. Als de regels nog strenger worden, dan vinden we geen enkele aankomstplek meer.”

MEER OVER Tour de France

Meer sportnieuws