Militanten van ACV-werkgroep Spoor Mol aan het station van Mol. 

Militanten van ACV-werkgroep Spoor Mol aan het station van Mol. © Tommy Maes

ACV-werkgroep Spoor Mol: “NMBS behandelt Kempen nog altijd stiefmoederlijk”

Mol -

ACV-werkgroep Spoor Mol hield donderdagmorgen een pamfletactie in het station van Mol. Met de actie stelt de werkgroep de stiefmoederlijke behandeling van de Kempen door de NMBS aan de kaak. “Nu de elektrificatie is gerealiseerd, moeten we het nog stellen met de oudste treinen”, is een van de kritiekpunten.

Enkele weken geleden werd de eerste elektrische trein tussen Mol en Pelt nog officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van bevoegde ministers, de burgemeesters van de betrokken gemeenten en de CEO’s van NMBS en Infrabel. Ondertussen rijden er ook daadwerkelijk elektrische treinen op de spoorlijn Antwerpen-Mol-Hamont, maar volgens ACV-werkgroep Spoor Mol is er nog veel voor verbetering vatbaar. Militanten van de werkgroep voerden daarom donderdagmorgen een pamfletactie.

De werkgroep hield donderdag een pamfletactie aan het station van Mol.

De werkgroep hield donderdag een pamfletactie aan het station van Mol. © Tommy Maes

“Ondanks de goednieuwsshow van twee weken geleden behandelt de NMBS ons nog altijd stiefmoederlijk”, zegt Jean Pauwels van ACV-werkgroep Spoor Mol. “Nu de elektrificatie is gerealiseerd, moeten we het nog stellen met de oudste treinen. De M5-stellen die nu in de weekdagen op de spoorlijn Antwerpen-Mol-Hamont worden ingezet, zijn tussen 1985 en 1987 in gebruik genomen. Die hebben bijvoorbeeld geen airco, in tegenstelling tot de modernere M6-treinstellen. En vorige week waren er ook nog diverse technische problemen met enkele locomotieven, waardoor een aantal treinen tussen Antwerpen, Mol en Hamont zelfs werd afgeschaft. Bovendien wordt ook nog 60% van het traject uitgevoerd met vervuilende dieseltreinen. Tijdens het weekend rijden er zelfs nagenoeg uitsluitend nog dieseltreinen tussen Antwerpen en Hamont, met de studententreinen naar Leuven en de toeristentrein naar Blankenberge als enige uitzondering.”

Momenteel worden op de spoorlijn Antwerpen-Mol-Hamont nog oude M5-treinstellen ingezet.

Momenteel worden op de spoorlijn Antwerpen-Mol-Hamont nog oude M5-treinstellen ingezet. © Tommy Maes

Ook kaart ACV-werkgroep Spoor Mol het alsmaar opschuiven aan van eerder beloofde investeringen in het station van Mol. “Zo zijn we al lange tijd vragende partij voor de verlenging van de onderdoorgang onder de sporen tussen het station en de parking Keirlandse Zillen”, vertelt Pauwels. “Nu zouden die werkzaamheden in september 2022 starten, maar wel nog onder voorbehoud dat de investeringsdotatie 2022-2024 wordt goedgekeurd, terwijl die ondertunneling al in 2012 was beloofd. Maar telkens schoof de planning op. De laatste keer kregen we als uitleg dat Infrabel nog een studie over die tunnel moest uitvoeren, terwijl de NMBS die studie al twee keer had uitgevoerd. Ook de luifel op perron 2 en 3 is niet meer in het budget voorzien. Die klantvriendelijke investering is nochtans nog in 2018 goedgekeurd door de raad van bestuur van NMBS. De heraanleg van het parkeerterrein Keirlandse Zillen is gepland in het voorjaar van 2024, maar nadien wordt er zo goed als zeker betalend parkeren ingevoerd op de parking, zoals ook in Tielen het geval is.”

Over een aantal zaken is de werkgroep wel hoopvol. “Zo zit de elektrificatie van het traject Mol-Hasselt nog op schema voor december 2022”, zegt Pauwels. “Daarnaast heeft de federale Kamercommissie Mobiliteit unaniem een resolutie goedgekeurd om reizigersverkeer tussen Hamont en Weert mogelijk te maken, zodat we een extra treinverbinding met Nederland hebben. De bal ligt nu in het kamp van federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo) om daarover goed te onderhandelen met de Nederlandse regering. Uiteraard zijn we tevreden dat de elektrificatie van de spoorlijn Antwerpen-Mol-Hamont eindelijk gerealiseerd is. We hebben er zelf decennialang voor geijverd. Het is alleen spijtig dat het telkens een processie van Echternach is.” (mto )

MEER OVER Mobiliteit Kempen