Chatbot YANA helpt jongeren om veilig en onbezorgd op stap te gaan. 

Chatbot YANA helpt jongeren om veilig en onbezorgd op stap te gaan. © Stijn Van de Sande

Chatbot YANA geeft jongeren een veiliger gevoel tijdens het uitgaan

Mechelen -

Jongeren die op stap gaan kunnen vanaf nu gebruikmaken van chatbot YANA. De chatbot werd ontwikkeld door het Mechelse bedrijf Arinti en geeft jongeren de kans om in contact te blijven met zelfgekozen contactpersonen en bepaalde zaken te melden. Dat moet het veiligheidsgevoel vergroten.

Stijn Van de Sande

YANA staat voor ‘You Are Never Alone’ en werkt via Facebook Messenger. Jongeren die op stap gaan, kunnen de chatbot onderweg berichtjes sturen. Zo’n chatbot is een automatisch chatsysteem waarbij er dus geen mens aan de andere kant van de lijn zit. Alle antwoorden worden gegenereerd door de computer, maar het is net alsof je met een vriend of vriendin aan het chatten bent.

“Het project heeft twee belangrijke functies”, zegt schepen van Jeugd en Preventie Abdrahman Labsir (Vld-Groen-m+). “Enerzijds kunnen jongeren via YANA in contact blijven met hun contactpersonen, zoals ouders en vrienden. Anderzijds kunnen ze ook melding maken van wat ze tegenkomen of meemaken. Dat kan gaan van een defecte straatlantaarn tot agressie. Die meldingen komen bij de stad terecht en worden doorgegeven aan de juiste diensten. Het is wel belangrijk om ook altijd zelf de hulpdiensten te bellen wanneer je echt in nood bent.”

“Zeker aanraden”

“Wanneer de jongere vertrekt, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan, dan vraagt de chatbot de vertreklocatie, bestemming en het vervoersmiddel”, zegt Wouter Baetens van het Mechelse bedrijf Aranti, dat YANA ontwikkelde. “Met die info wordt een aankomstuur berekend. Eens aangekomen vraagt YANA de gebruiker om te bevestigen en wordt een berichtje gestuurd naar de contactpersoon. Als er geen reactie komt van de jongere, wordt de contactpersoon automatisch gebeld zodat die met de jongere contact kan proberen op te nemen.”

De chatbot werd de afgelopen maanden intensief getest door tien jonge gebruikers. “Het was een heel positieve ervaring”, zegt Lisa De Bleser (22). “De chatbot is laagdrempelig en gebruiksvriendelijk. Hij is gemaakt op maat van jongeren, met korte antwoordmogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Nu er opnieuw activiteiten zijn en we vaker kunnen uitgaan, is het belangrijk dat we ons veilig kunnen voelen. YANA kan daarin een meerwaarde bieden, zeker omdat je als jongere al wel eens vergeet te verwittigen wanneer je veilig bent aangekomen. Mijn zus en ik zijn enthousiast. Ik ga het zeker aanraden aan mijn vrienden.”

Privacy

Bij de ontwikkeling van YANA werd erg veel rekening gehouden met de privacy. “Want jongeren zijn een kwetsbare groep, dus is het belangrijk om extra voorzichtig te zijn”, zegt Wouter Baetens. “De chatbot werd gemaakt met technieken van Microsoft en is op dat vlak erg veilig. Verder beslist de jongere zelf hoeveel info hij of zij wil delen. Wanneer er een melding wordt verstuurd, is het bijvoorbeeld niet verplicht om je naam op te geven en alleen bepaalde diensten van de stad kunnen aan die info.”

YANA kon gerealiseerd worden dankzij het winnen van de Slim in de Stad-prijs. “Dat jongeren op deze manier betrokken worden in een project rond slimme stad is uniek”, zegt Eleen Naessens van de dienst sociale preventie. “Er zijn al steden en gemeenten met een chatbot, maar er wordt nergens zo gefocust op het veiligheidsgevoel van jongeren. Door er een ruime meldfunctie aan toe te voegen, kunnen we de jongeren ook aanzetten om meer zaken door te geven. Want hoewel jongeren het openbaar domein heel vaak gebruiken, is de drempel om iets te melden vaak nog te groot.”

YANA is te bereiken via de Facebookpagina ‘Yana van 2800leeft’

Een impressie van de chatbot, die de gebruiker zelf enkele antwoordmogelijkheden geeft.

Een impressie van de chatbot, die de gebruiker zelf enkele antwoordmogelijkheden geeft. © Stijn Van de Sande

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio