Busreizigers voor Bobbejaanland krijgen op de Herentalsesteenweg in Lichtaart nieuwe, comfortabele opstapplaatsen. De huidige opstapplaatsen vlak bij het kruispunt met de Olensteenweg zijn te onveilig. 

Busreizigers voor Bobbejaanland krijgen op de Herentalsesteenweg in Lichtaart nieuwe, comfortabele opstapplaatsen. De huidige opstapplaatsen vlak bij het kruispunt met de Olensteenweg zijn te onveilig. © Bart Van den Langenbergh

Langere voorsorteerstrook en nieuwe bushaltes aan Bobbejaanland

Lichtaart -

Om het verkeer richting Bobbejaanland vlotter te laten verlopen, verschijnt op de Herentalsesteenweg in Lichtaart (Kasterlee) een langere voorsorteerstrook aan het kruispunt met de Olensteenweg. Het Vlaams Gewest legt daar ook twee gloednieuwe opstapplaatsen voor bussen van De Lijn aan, met een middengeleider en een voetpad.

Bart Van den Langenbergh

Inwoners van Lichtaart en andere weggebruikers op de N123 tussen Lichtaart en Herentals hebben in het hoogseizoen ongetwijfeld al de lange sliert van auto’s opgemerkt. Tientallen dagjestoeristen staan op de gewestweg aan te schuiven om de Olensteenweg naar Bobbejaanland te nemen. Geregeld reikt de file tot in het centrum van Lichtaart. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) installeerde al in 2016 verkeerslichten op het kruispunt met de Olensteenweg richting het pretpark. Intussen heeft het lokaal bestuur van Kasterlee ook nog vrijliggende fietspaden aangelegd langs de Olensteenweg. AWV plant nog enkele aanpassingen op de N123.

“Er moeten nog werkzaamheden gebeuren om de voorsorteerstrook komende van Lichtaart te verlengen. Met die aanpassing worden de files in het seizoen hopelijk korter”, legt Ward Kennes (CD&V), burgemeester van Kasterlee, uit. “Die voorsorteerstrook wordt een pak langer, zodat er veel meer auto’s aan de linkerkant staan en ook nog auto’s rechtdoor richting Herentals kunnen rijden.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat ook de voorsorteerstrook voor auto‘s vanuit Lichtaart richting het pretpark een pak langer maken.

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat ook de voorsorteerstrook voor auto‘s vanuit Lichtaart richting het pretpark een pak langer maken. © Bart Van den Langenbergh

Nieuwe bushaltes

Tegelijkertijd pakt AWV de slecht gelegen bushaltes op de N123 vlak voor het kruispunt met de Olensteenweg aan. Busmaatschappij De Lijn besliste eerder om geen bussen te laten rijden naar de ingang van Bobbejaanland, waardoor heel wat bezoekers aan slecht uitgeruste bushaltes aan taverne De Heide moeten in- en uitstappen. “De mensen die daar aankomen, stappen daar nu recht het bos in of een stuk in de gracht, wat zeer oncomfortabel is”, legt de burgemeester uit. “Het is heel goed nieuws dat er twee toegankelijke opstapplaatsen voor busreizigers komen. Grotere groepen krijgen de kans om op een veilige manier in- en uit te stappen en te wachten op de bus. Om het oversteken te beveiligen, komen er ook een middengeleider en een voetpad. Dit kunnen we alleen maar toejuichen.”

Bekenbaan

Samen met de werkzaamheden die AWV uitvoert, plant de gemeente Kasterlee een ingreep op het hellend stukje onverharde weg van de Bekenbaan naar de Herentalsesteenweg. “De Bekenbaan is sinds enkele jaren aan café De Heide een doodlopende straat geworden. Sindsdien wordt die helling veel gebruikt, wat veel meer onderhoud vergt”, vertelt Guy Van de Perre (CD&V), schepen van Openbare Werken in Kasterlee. “We gaan dat stukje weg deels verharden met beton in twee sporen en met grasdallen ertussen. Ter hoogte van het fietspad aan de Herentalsesteenweg komt een plateau, zodat auto’s tijdens het wachten niet achteruit bollen.”

Het verkeer zal vanuit dat straatje ook alleen nog maar richting Lichtaart kunnen rijden. De heraanleg van de steile weg kost de gemeente 40.000 euro.

Het steile weggetje van de Bekenbaan richting de Herentalsesteenweg wordt deels verhard.

Het steile weggetje van de Bekenbaan richting de Herentalsesteenweg wordt deels verhard. © Bart Van den Langenbergh

MEER OVER Mobiliteit Kempen