Voorlopige ingrepen moet het kruispunt van de ring met de Graatakker en Steenweg op Zevendonk van de zwarte lijst halen. 

Voorlopige ingrepen moet het kruispunt van de ring met de Graatakker en Steenweg op Zevendonk van de zwarte lijst halen. © WOAD

Duidelijkheid over conflictvrij maken van bijna alle kruispunten op Turnhoutse ring

Turnhout -

Aan het kruispunt van de ring met Steenweg op Zevendonk wordt momenteel gewerkt om het veiliger te maken. Ook de timing voor de werken aan de andere conflictpunten is nu duidelijk.

Wouter Adriaensen

Na een dodelijk ongeval in mei op het kruispunt van de R13, de ring rond Turnhout, met de Steenweg op Oosthoven keurde de voltallige Turnhoutse gemeenteraad een motie goed waarin de Vlaamse Regering gevraagd werd op korte termijn alle kruispunten op de ring conflictvrij te maken. Structurele oplossingen moet ook op langere termijn zorgen voor verbetering van zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid.

De problemen zijn al langer bekend: doordat verschillende weggebruikers op hetzelfde moment groen krijgen en elkaar zo kunnen kruisen, ontstaan levensgevaarlijke situaties. Verschillende aansluitingen op de ring belandden zo op de zwarte lijst met gevaarlijkste Vlaamse kruispunten. De oplossing is complexer dan de verkeerslichten even anders afstellen, zegt schepen voor Mobiliteit Marc Boogers (Groen). “Er zijn vaak infrastructuuringrepen nodig om de veiligheid van de zwakke weggebruiker en de doorstroming van gemotoriseerd verkeer te verzekeren.”

Ondertussen wordt wel gewerkt aan het kruispunt met de Steenweg op Zevendonk. “Daar komt een nieuwe opening in de middenberm aan de Carrefour, zodat auto’s daar kunnen keren, en vanuit de Steenweg een extra rijstrook naar rechts. Dit is voorlopig, in afwachting van de langetermijnoplossing van het stedelijk plateau (de ondertunneling van de ring ter hoogte van het stadspark, red).”

Tegen oktober zou het kruispunt conflictvrij moeten zijn.

 

 ©  rr

Gemeenteraadslid Bart Voordeckers van oppositiepartij Open Vld vroeg bij zijn partijgenote, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, naar de concrete timing voor de aanpak van de andere conflictpunten op de ring. “Volgend jaar worden de kruispunten met de Steenweg op Antwerpen en de Steenweg op Oosthoven aangepakt. In de periode 2023-2024 zouden ook de kruispunten met de Steenweg op Gierle en de Steenweg op Mol aan de beurt zijn. Ten laatste begin volgend jaar zou ook de startnota voor het stedelijk plateau opgeleverd moeten worden waarin verschillende varianten worden uitgewerkt.”

Bevestiging

Schepen Boogers passeerde deze maand al twee keer op het kabinet van minister Peeters. “Zowel met de vervoerregioraad als met onze burgemeester hebben we er gesproken over de voortgang van het stedelijk plateau. Na het studiewerk wil de minister ook echte realisaties zien en daar de middelen tegenover stellen. Deze timing stemt overeen met wat we in het verleden besproken hebben met het Agentschap Wegen en Verkeer en het kabinet van minister Peeters. Goed dus dat dit nog eens bevestigd wordt.”

Alle betrokken partijen zijn tevreden dat er een concrete timing voor de aanpak van de kruispunten is. “Het kruispunt met de Steenweg op Merksplas kan wel pas worden aangepakt wanneer het stadsbestuur een duidelijke keuze maakt over de noordelijke ontsluiting, voor het kruispunt met de Steenweg op Mol zijn er grondverwervingen nodig”, plaatst Voordeckers kanttekeningen.

“Voor beide locaties werken we samen met AWV”, reageert schepen Boogers. “We onderzoeken een noordelijke ontsluiting via een weg voor uitsluitend lokaal verkeer tussen de Steenweg op Merksplas en de Heizijde.”

Als alle werken volgens plan verlopen, zou de Turnhoutse ring tegen verkiezingsjaar 2024 heel wat veiliger moeten zijn.

MEER OVER Mobiliteit Kempen