Stephanie Vanden Eede van Vooruit Schoten stapt fluks de bus op aan het Marktplein. “Iedereen, ook wie leeft met een beperking, moet vlot toegang krijgen tot het openbaar vervoer.” 

Stephanie Vanden Eede van Vooruit Schoten stapt fluks de bus op aan het Marktplein. “Iedereen, ook wie leeft met een beperking, moet vlot toegang krijgen tot het openbaar vervoer.” © jaa

Vooruit Schoten pleit voor beter toegankelijke bushaltes

Schoten -

“In Schoten is nog heel wat werk aan de winkel als het gaat over de toegankelijkheid van de bushaltes voor personen met een beperking.” Dat vinden Stephanie Vanden Eede en Kurt Vermeiren van Vooruit. Ze willen dat het schepencollege dit probleem actiever aanpakt.

Jan Auman

“Aan slechts 20 % van de haltes in onze gemeente kunnen mensen met een rolstoel zonder hulp op de bus. Aan 21,18 % van de haltes kunnen ze op de bus mits assistentie. En slechts 11,76 % van de bushaltes zijn toegankelijk voor personen met een visuele beperking. Er is dus dringend een inhaalbeweging nodig”, weet advocate en ondervoorzitter van de lokale Vooruit-afdeling Stephanie Vanden Eede.

Vooruit Schoten pleit er via gemeenteraadslid Kurt Vermeiren dan ook voor dat de meerderheid het charter ‘Masterplan Toegankelijkheid’ ondertekent en uitrolt. In 2020 toonde onderzoek aan dat het slecht gesteld is met toegankelijkheid van onze bushaltes voor personen met een beperking.

Stephanie Vanden Eede: “Aan slechts 17 van de 85 (of 20 %) bushaltes in Schoten kunnen mensen in een rolstoel zelfstandig op de bus. Daarmee zit onze gemeente wel boven het Vlaams gemiddelde van 12,6 %. Aan 18 op 85 bushaltes in de gemeente (21,18 %) kunnen mensen in een rolstoel op de bus als ze daarbij assistentie krijgen. Dat cijfer ligt beduidend lager dan het Vlaamse gemiddelde van 29,2 %.”

“De totale toegankelijkheidsgraad voor het openbaar vervoer komt hiermee in Schoten op 41,18 % waaruit blijkt dat al wel een weg werd afgelegd maar dat er veel ruimte is voor verbetering. Zo scoren Antwerpen (59,58 %) en Brasschaat (48,86 %) als naburige stad en gemeente beduidend beter.”

Visuele beperking

Stepahnie Vanden Eede (Vooruit) bij bus 620.

Stepahnie Vanden Eede (Vooruit) bij bus 620. © jaa

“Ook wat betreft haltes die toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking ,scoort onze gemeente pover”, vervolgt de jonge politica. “Slechts 10 van de 85 haltes (of 11,76 %) is aangepast voor blinden of slechtzienden. Schoten scoort hiermee wel beter dan het Vlaams gemiddelde (6,3 %) ook al blijkt het nog een zeer laag cijfer.” Voor Stephanie Vanden Eede en Kurt Vermeiren is het duidelijk:

“Het is cruciaal dat ook mensen met een beperking of mensen die slecht te been zijn zonder problemen de bus kunnen nemen. Dat is een basisrecht. Daarom vroegen we het gemeentebestuur het charter ‘Masterplan Toegankelijkheid’ te onderteken en er versneld werk van te maken.”

Gemeenten die het charter ondertekenen kunnen immers tot 5.000 euro extra krijgen per bushalte die toegankelijk aangelegd wordt. Er moet een serieuze inhaalbeweging komen. Schepen Iefke Hendrickx (N-VA) liet op de gemeenteraad weten dat het charter naar de Raad van Toegankelijkheid werd gestuurd. Een timing kon nog niet worden gegeven. Vooruit Schoten hoopt op een snelle ondertekening en uitrolling. (jaa )



Meer nieuws uit stad en rand

citta

Mobiliteit - Stad & rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio