Aan het begin van de zone 30 komen smiley-borden. 

Aan het begin van de zone 30 komen smiley-borden. ©  kma

Zone 30 waar helft te snel rijdt wordt groter en duidelijker aangegeven in Halle-Dorp

Halle-Zoersel -

Er komen nog dit jaar heel wat maatregelen om de zone 30 in Halle-Dorp beter te doen opvallen. De zone 30 wordt ook ongeveer 100 meter langer in de richting van Ploeg-Halle.

Kristin Matthyssen
Het begin van de zone 30 komende vanuit Zandhoven. 

Het begin van de zone 30 komende vanuit Zandhoven. ©  kristin matthyssen

H-eerlijk Zoersel is blij met de ingrepen. “De resultaten van onze telramen hebben dan toch indruk gemaakt”, reageert raadslid Tom Sleeuwaert (H-eerlijk Zoersel), die zelf in de bewuste zone 30 woont en vorig jaar een telraam achter zijn venster installeerde om de verkeersbewegingen te meten. Hieruit bleek dat 57,4% van de weggebruikers te snel reed.

De zone 30 in Halle-Dorp loopt momenteel van de Sint-Martinusstraat tot de Brakenberg. Maar ze wordt dus met honderd meter uitgebreid, tot waar het fietspad eindigt en de fietsers zich op de rijweg moeten wagen. Onder meer deze verkeersmaatregel zal de meerderheid op de gemeenteraad dinsdag aankondigen.

De kruising aan de Peggerstraat. 

De kruising aan de Peggerstraat. ©  kma

Er komen ook grote smileyborden aan het begin van de zone 30, zowel in Halle-Dorp als in de Lindedreef. Na elke zijstraat zal de gemeente nog grote pictogrammen laten plaatsen, zodat “ik wist het niet” echt geen excuus meer is hier.

De zebrapaden worden uitgerust met knipperlichtjes. Voor fietsers die richting het centrum rijden vanaf de Peggerstraat komt er een korte fietssuggestiestrook op de plaats waar ze de baan op komen.

Voorts zal de politie Voorkempen meer snelheidscontroles houden en wordt onderzocht of permanente trajectcontrole mogelijk is.

Tegen eind dit jaar zullen alle preventieve maatregelen worden uitgevoerd, wat H-eerlijk Zoersel tot tevredenheid stemt. In Halle-Dorp is er fysiek niet overal plaats om een van de rijweg afgescheiden fietspad aan te leggen. Met alternatieve fietsstraten in de parallelwegen probeerde de meerderheid de zwakke weggebruikers al op deze veiligere routes te krijgen.



Meer nieuws uit stad en rand

citta

Mobiliteit - Stad & rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio