De projectverantwoordelijken vergaderden in Kamp C in Westerlo. 

De projectverantwoordelijken vergaderden in Kamp C in Westerlo. © Marc Peeters

De 6 van de Kempen bundelen krachten met investering van 760.000 euro om lokale economie te steunen

Kempen -

Voor de Kempense steden en gemeenten is het vaak opboksen tegen grote winkelsteden als Antwerpen, Hasselt en Eindhoven. Door hun krachten te bundelen willen Turnhout, Geel, Herentals, Hoogstraten, Mol en Heist-op-den-Berg hun lokale economie versterken en extra bezoekers aantrekken. In het project ‘De 6 van de Kempen’ wordt door diverse actoren zo’n 760.000 euro geïnvesteerd.

Marc Peeters

“Dit project is een investering in het post-coronatijdperk en past perfect in de relanceplannen voor de lokale economie,” stelt gedeputeerde voor Europese Samenwerking Kathleen Helsen (CD&V). “Het doel is om het bestaande winkelaanbod te versterken met nieuwe initiatieven en vormen van innovatief ondernemerschap. Dat moet leiden tot nieuwe winkelconcepten op maat van iedere stad of gemeente.”

De deelnemende steden en gemeenten hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Ze zullen zich samen profileren als typisch Kempens, maar daarnaast ook elk hun specifieke troeven uitspelen en eigen accenten leggen. Iedere winkelkern richt zich daarbij tot een specifieke doelgroep. Zo focust Geel vooral op het studentenpubliek, Heist-op-den-Berg kijkt naar de evenementbezoekers, Herentals richt zich tot (fiets)recreanten, Hoogstraten mikt op de fijnproevers, Mol wil vakantiegangers verleiden en Turnhout zet in op de strip- en spelliefhebbers.

Studenten

De volgende maanden moeten de plannen concreet uitgewerkt worden. In de ene gemeente is het denkwerk al wat verder gevorderd dan in de andere. “Geel wil in gesprek gaan met de 4.000 studenten van Thomas More om na te gaan op welke manier zij meer betrokken kunnen worden bij het centrum en welke voorzieningen daaraan gekoppeld moeten worden”, weet schepen Tom Corstjens (N-VA) .

“De 6 van de Kempen geeft ons een opstap om onze citymarketing ook te richten naar creatieve grafische ondernemers, een sector met een sterk verleden in Turnhout, die we op een verfrissende manier in de kijker willen zetten” verklapt de Turnhoutse schepen Els Baeten (N-VA). “Om dit te realiseren willen we Rock Paper Pencil – een samenwerking tussen de bedrijfswereld, de lokale en provinciale overheid en Strip Turnhout – groeikansen geven en zichtbaar maken in onze winkelstraten.”

Verblijfstoerisme in Mol

Met meer dan 800.000 overnachtingen per jaar is Mol één van de grotere spelers in het verblijfstoerisme met groen, water en zand als belangrijke troeven. “Daarnaast hebben we een bruisend handelscentrum, boordevol beleving, weet de Molse schepen Lieve Heurckmans (CD&V). “De 6 van de Kempen biedt de uitgelezen kans om beide werelden meer met elkaar te verbinden en elkaar wederzijds te versterken door in te zetten op streekidentiteit.”

“Met De 6 van de Kempen willen we Hoogstraten profileren als bourgondische toegangspoort voor bezoekers uit Vlaanderen en Nederland” legt Hoogstraatse schepen Katrien Brosens uit. “We zetten in op het aantrekken van nieuwe doelgroepen voor ons handelscentrum.”

De Herentalse schepen Yoleen Van Camp (N-VA) is vooral blij dat overkoepelende merk ‘Kempen’ wordt uitgedragen om het ‘winkelhieren’ en onze streektroeven nog beter uit te spelen.”

MEER OVER Ondernemen

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio