De nieuwe LED-verlichting wordt geïnstalleerd 

De nieuwe LED-verlichting wordt geïnstalleerd © Dirk Kerstens

NMBS vervangt 15.000 lampen in Centraal Station, ook alpinisten worden ingezet

Antwerpen -

In het Centraal Station worden momenteel exact 15.100 lampen vervangen door ledverlichting. De operatie begon in 2016 en woensdag waren de lichten aan het koninklijk balkon aan de beurt. Engie wil de laatste lamp eind dit jaar vervangen. Dat een en ander zo veel tijd in beslag neemt ligt niet alleen aan het aantal lampen dat een update krijgt, er moeten ook heel wat technische en praktische obstakels worden overwonnen.

Aan de operatie hangt een prijskaartje van 2,5 miljoen euro. “Het is een goede investering want dankzij de ledverlichting zal er in Antwerpen-Centraal elk jaar 2.500 MWh minder elektriciteit worden verbruikt. Dat is evenveel als het gemiddelde verbruik van meer dan 750 gezinnen”, vertelt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS. ”Bovendien gaat de nieuwe verlichting dubbel zo lang mee, waardoor ook de onderhoudskosten gevoelig dalen.”

Naast duurzaamheid is ook het esthetische aspect belangrijk: “Hier nemen niet alleen elke dag veertigduizend reizigers de trein, het is ook – voor zowel Belgen als toeristen – een iconische plek. Het Centraal Station verdient het dan ook om niet alleen functioneel verlicht te worden, ook de architectuur moet als het ware in de spotlights worden gezet.”

Binnenkort wordt ook de buitenverlichting van het Centraal Station aangepakt. Het definitieve ontwerp, dat door stad Antwerpen werd besteld, moet in september worden ingediend en eind 2022 wordt de nieuwe verlichting feestelijk aangestoken.

© ATV

Alpinisten

Woensdag was het koninklijk balkon, ter hoogte van de grote klok in de spoorhal, aan de beurt. Een en ander omvat meer dan een nieuwe lamp in een fitting draaien, weet Johan Van Houdt. Hij is bij de NMBS verantwoordelijk voor de technische installaties. “De armaturen van alle lampen in het station moeten worden vervangen. Maar voor we daaraan kunnen beginnen, moeten we uitzoeken waar de voeding vandaan komt zodat we de stroom kunnen uitschakelen. We kunnen niet zomaar naast een trein gaan werken, want dat zou natuurlijk onveilig zijn. Timing en organisatie zijn dus heel belangrijk.”

Johan Van Houdt en Dimitri Temmerman  op het koninklijk balkon.

Johan Van Houdt en Dimitri Temmerman op het koninklijk balkon. © Dirk Kerstens

En dan zijn er nog de ontzagwekkende afmetingen van het Centraal Station, met onder meer erg hoge koepels. De techniekers kunnen dus vaak niet gewoon op een ladder gaan staan. “Ze mogen geen hoogtevrees hebben”, lacht Johan. “Gelukkig zijn de meeste plekken relatief makkelijk bereikbaar. Al komt er zoals vandaag geregeld een hoogtewerker aan te pas.”

Aan de slag met een hoogtewerker

Aan de slag met een hoogtewerker © Dirk Kerstens

De centrale hal van de spoorwegkathedraal is nog een ander paar mouwen. “Daar moeten we nog aan beginnen. Sommige lampen hangen op een hoogte van meer dan veertig meter en zijn moeilijk bereikbaar. Daar zal Engie onder meer alpinisten voor inzetten.”

Voor het einde van dit jaar moet in het Centraal Station nog een duizendtal lampen worden vervangen.

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio