Het gemeentebestuur wil de horeca en de handel een hart onder de riem steken. 

Het gemeentebestuur wil de horeca en de handel een hart onder de riem steken. © Guy Delforge

Elk café krijgt 500 euro om gemeente te laten bruisen

Puurs-Sint-Amands -

De gemeente Puurs-Sint-Amands wil met een tienpuntenplan de lokale economie ondersteunen. Opvallend is dat elke horecazaak een belevingscheque van 500 euro krijgt om een activiteit te organiseren.

Guy Delforge

“Vorig jaar zetten we heel snel een daadkrachtig tienpuntenplan op poten”, zegt burgemeester Koen Van den Heuvel. “Dit jaar zetten we opnieuw de schouders onder de lokale economie met een vernieuwd tienpuntenplan.”

Nieuw dit jaar is de belevingscheque van 500 euro voor elke horecazaak. Daarmee kunnen ze een activiteit organiseren om nog meer klanten naar hun zaak te lokken en de mensen na maanden weer samen te brengen. “Denk aan een muzikaal optreden, een comedy- of spelletjesavond. Alles kan. Ik ben benieuwd wat onze lokale ondernemers in hun mars hebben voor hun horecazaak,” zegt schepen voor Lokale Economie Hilde Van der Poorten.

Horeca-uitbaters kunnen deze cheque eenvoudig aanvragen via economie@puursam.be.

In het tienpuntenplan zit verder een vrijstelling van de jaarlijkse uitstralingsbijdrage van 125 euro voor handelszaken in het kernwinkelgebied van Puurs centrum, een snelle betaling van kleine lokale leveranciers van de gemeente, twee maanden extra uitstel van betaling voor gemeentelijke bedrijfsbelastingen en een vermindering van de algemene bedrijfsbelasting voor de kleinere bedrijven.

Standgeld

Ook aan de marktkramers is gedacht. Ze moeten dit jaar maar de helft van het jaarabonnement standgeld betalen. Kermiskramers moeten ook maar de helft betalen en uitbaters van horecazaken binnen het gemeentepatrimonium krijgen zes maanden kwijtschelding van concessievergoeding.

De subsidie voor een buurtfeest – waarop elke straat recht heeft – is dit jaar opgetrokken van 150 euro naar 200 euro. Die subsidie wordt uitbetaald in P-bonnen.

Vorig jaar maakte de gemeente een doorstart-promobudget van zowat 10.000 euro vrij om de lokale economie in de kijker te zetten met onder meer advertenties en tv-spots. Ook dit jaar zet de gemeente de lokale handel in de kijker. (gdb)

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio