Achter gedeputeerde Luk Lemmens zie je een van de brugpijlers waarop de fietsersbrug zal rusten. 

Achter gedeputeerde Luk Lemmens zie je een van de brugpijlers waarop de fietsersbrug zal rusten. © Chris Van Rompaey

Aannemer legt volgende maand fietsbrug over Lierse treinsporen

Lier -

Zonder tegenslagen rijden de eerste fietsers onder de Ring (R16) en op de fietsersbrug naast de Zuid-Australiëlaan tot aan het treinstation in Lier. Viabuild voert de werken voor de provincie uit en pioniert met een werfkeet op zonne-energie.

Chris Van Rompaey

Na de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout startte de provincie Antwerpen begin mei 2020 met de verdere realisatie van deze fietsostrade in de stationsomgeving van Lier. Om de verbinding tussen de Hockeyweg en het station van Lier vlot en veilig te maken, is er een fietstunnel onder de Ring rond Lier (R16) tussen de twee sporenbundels en een fietsbrug over de sporen langs de Zuid-Australiëlaan nodig.

Viabuild schoof de 30 meter lange tunnel in augustus onder de Ring. “Nu zijn we bezig met de opbouw van de fietsersbrug over en naast de treinsporen. De brugonderdelen worden momenteel elders gemaakt en arriveren hier over enkele weken. In het weekend van 17 en 18 juli willen we de brug over de spoorwegbundels aanbrengen. Het treinverkeer ligt dat weekend dan stil”, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit.

“De aannemer is momenteel bezig met de funderingen aan te brengen waarop de brug zal rusten. Enkele van die pijlers zie je al staan. De brug wordt vanuit de tunnel opgebouwd, zodanig dat het voor de fietsers beheersbaar is om over de sporen te kunnen fietsen. Vanop de brug fiets je dan verder richting het treinstation van Lier. Ik vermoed dat de eerste fietsers hier in het voorjaar van 2022 gebruik van kunnen maken”, aldus Luk Lemmens.

Steven Thijs toont de werfkeet met zonnepanelen.

Steven Thijs toont de werfkeet met zonnepanelen. © Chris Van Rompaey

Aannemer Viabuild plaatste op het eilandje tussen de spoorbundels een werfkeet met zonnepanelen. “Werfketens maken normaal gezien gebruik van een dieselgenerator bij gebrek aan netstroom. Maar dergelijke stroomgroepen zijn erg inefficiënt, aangezien ze vaak langere periodes draaien voor slechts een fractie van hun vermogen. Zo stoten ze onnodig veel CO2 en roet uit. Bovendien zijn ze erg luidruchtig, wat storend is voor omwonenden”, zegt Steven Thijs, afdelingshoofd bij Viabuild.

“Onze innovatieve werfkeet met zonnepanelen en een batterypack lost deze problemen in één keer op. ’s Nachts komt de elektriciteit uit de stille batterijen, en overdag rechtstreeks van de zon. Deze werfkeet is dus 24/7 volledig autonoom, zonder de inzet van fossiele brandstoffen. En dat is een primeur voor Vlaanderen.”

“Dit is niet zomaar een eenmalige stunt. Met dit proefproject willen we het potentieel van werfketen op zonne-energie in kaart brengen. De balans tot dusver is zeer positief: op weekbasis levert de werfkeet een besparing van 776 kilogram CO2 op, wat neerkomt op 18 ton CO2 voor de geschatte duur van dit project. Dat is evenveel als de uitstoot van maar liefst achttien vliegreizen van Brussel naar New York”, weet Steven Thijs.



MEER OVER Lier

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio