Nick Publie en Sem Govaert startten het bedrijf TWG net voor het land in lockdown ging.  

Nick Publie en Sem Govaert startten het bedrijf TWG net voor het land in lockdown ging.  © Leo De Nijn

Jonge ondernemers brengen hele marketingsector onder één dak

Leest -

Twee werkmakkers, dertigers Nick Publie en Sem Govaert, stampten vorig jaar na nieuwjaarsdag in Leest (Mechelen) een eigen marketingbedrijf, The Working Group (TWG), uit de grond. Tien weken later ging ons land op slot. “We kregen een harde klap te verwerken, maar we zijn na een mokerslag weer opgestaan. Communiceren zijn we met de klanten coronagewijs gaan doen. Ons eerste boekjaar hebben we afgesloten met een omzet van 2,4 miljoen euro”, vertellen Nick en Sem.

Leo De Nijn

Een merkwaardig ondernemersverhaal in coronatijden. Nick Publie (38) uit Leest en Sem Govaert (34) uit Zemst hebben veel gemeen. De twee leerden elkaar kennen in een reclamebedrijf in Mechelen. Het klikte tussen de toen nog twintigers. In 2011 zagen ze het daar niet meer zitten. Ze gingen beiden hun eigen weg als ondernemers. Nick was heer en meester in het grafisch ontwerpen. Sem vond zijn weg in het web- en digitaal ondernemerschap.

Sem en Nick (r) voor hun bedrijf aan de Juniorslaan in Leest.

Sem en Nick (r) voor hun bedrijf aan de Juniorslaan in Leest. © Leo De Nijn

De twee kwamen elkaar nog geregeld tegen. Dat was het geval na een avondje stappen in Eppegem (Zemst). “Daar hebben we ons eerste visje uitgezet om samen een bedrijf op te starten. Daar is veel over gebrainstormd. Uiteindelijk heeft het nog vijf jaar geduurd voor de zakelijke puzzel van TGW in elkaar stak. Ons zakelijk plan bestond erin om de hele marketingsector onder één dak te brengen. We gingen ervoor om alles van A tot Z voor de klanten aan te bieden. Het werd een lange zoektocht naar een team van experten die hun wagonnetje aan dat van ons wilden hangen”, vertelt Nick.

TGW is het gecentraliseerde brein van de hele groep. De denktank waar alle doelstellingen van bedrijven en/of hun producten verzameld worden om daar de perfecte marketingstrategie voor uit te rollen. Daarvoor heeft het binnen een holding acht verschillende bedrijven. Dat gaat over grafische vormgeving, groot formaat printing, web development, video & fotografie, copywriting, online advertising, distributie tot de organisatie van evenementen.

Sem en Nick in de printing-afdeling.

Sem en Nick in de printing-afdeling. © Leo De Nijn

“Heel dat pakket beheren wij in eigen huis met 25 medewerkers. Hierdoor kunnen we altijd snel schakelen. Zo houden we de ketting héél kort en hangen we niet af van externe leveranciers. Wij zorgen ervoor dat het project van de klant – banners, advertenties, websites, logo’s en veel meer – een investering wordt en geen kost. Geeft de klant ons 100 euro, dan zorgen wij dat hij 120 euro terugkrijgt. Onze klanten moeten zich alleen focussen waar ze goed in zijn. Bij de ene is dat pensen bakken, de andere keukens maken of auto’s verkopen. Maar elk product moet geruggesteund door de juiste marketing. Daar zorgen wij voor”, doet Sem zijn verhaal.

Coronabom

Na vijf jaar stond alles op punt en kon TGW op 1 januari 2020 uit de startblokken schieten. “Tien weken later werden we door het coronavirus overmeesterd. Een donderslag bij heldere hemel”, weet Nick. “Ons orderboek stond vol met opdrachten, maar alles werd geannuleerd. Maar wie in een hoek gaat zitten, krijgt slaag. Dat hebben we dus niet gedaan. Wel zijn we op andere opdrachten gesprongen, zoals het maken van panelen met corona getinte opschriften voor winkels als ‘Niet hamsteren’ en duizenden pijlen om volgens de coronaregels door handelszaken te stappen. We zijn zelfs winkels gaan bekleven.”

Leerschool

De dertigers knokten zich door de crisis en boekten uiteindelijk nog een omzet van 2,4 miljoen euro. Er werden zelfs nog drie nieuwe medewerkers aangeworven. “We hebben geen dividend uitgekeerd, maar onze winsten geïnvesteerd in ons bedrijf. Corona heeft ons nauw doen samenwerken en dat is een grote leerschool geweest. Wanneer straks de crisis achter de rug is, willen we nog een versnelling hoger schakelen. Er is een nieuwe snijmachine van 212.000 euro uit Zwitserland op komst en we willen blijven investeren in mensen, omdat zij de fundering zijn van ons succes. Want we willen in de toekomst meedoen voor een nominatie van Beste Werkgever van het Jaar”, sluiten de Leestse ondernemers met veel trots hun verhaal af.

www.theworkinggroup.be

MEER OVER Bedrijven Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio