Aangeboden door Bebat en de OVAM

© Shutterstock.com

Sneller, straffer en groener

Zo ziet de batterij van de toekomst eruit

Er staat een dynamische toekomst voor de deur! En die toekomst zal voor een groot deel draaien op batterijen. Want energie opslaan en overal mee naartoe kunnen nemen, wordt belangrijker dan ooit. En de batterij zal ook een sleutelrol spelen in de aanpak van de energietransitie. Maar hoe ziet die batterij van (over)morgen eruit? En wat zal die allemaal kunnen?

De taak van een batterij is eigenlijk heel simpel: energie opslaan en die later weer vrijgeven. En toch is er ruimte voor verbetering. Niet in het minst op vlak van duurzaamheid! Hoe meer batterijen we nodig hebben, hoe groter de globale impact van batterijen op het milieu wordt. Onder het omhulsel van je batterij of accu houden zich namelijk tal van zeldzame materialen schuil. Denk bijvoorbeeld aan kobalt. Dat kan maar op een handvol plaatsen ontgonnen worden en het gebeurt vaak niet op de meest ecologische en veilige manier. Daarom is het extra belangrijk dat je je batterijen binnenbrengt voor recyclage of hergebruikt. Zo krijgen deze grondstoffen een nieuw leven.

Voor de batterij van de toekomst zoeken wetenschappers naar een recept zonder kobalt. En dat lijkt hen te lukken. Aan zowat alle universiteiten in ons land wordt er momenteel aan een lithium-zwavel-batterij gewerkt - zonder kobalt en nikkel en met zwavel. Zwavel is één van de meest-voorkomende materialen ter wereld en wordt maar voor een handvol producten gebruikt. Dat we hiervan batterijen zullen kunnen maken, is dus een grote stap richting een groene toekomst.


 

 © Shutterstock.com

Sterker, sneller, veiliger

De batterij van de toekomst wordt er ook één van superlatieven. We willen dat ze sterker, sneller en veiliger zijn, dan de exemplaren die we vandaag gebruiken. Vooral voor de ontwikkeling van elektrische wagens is dit opportuun.

In het Battery Innovation Center van de VUB experimenteert men met solid-state batterijen. Deze batterijen bevatten geen vloeistof, maar wel een vaste substantie die de batterij krachtiger, veiliger, goedkoper en compacter maakt. De techniek zullen we in de toekomst dus meer en meer tegenkomen.

Andere onderzoekers focussen zich dan weer op een razendsnelle laadtijd. De Israëlische start-up StoreDot bijvoorbeeld ontwikkelde een technologie waarmee je je elektrische wagen in vijf minuten oplaadt. Als dit op een commerciële schaal wordt uitgerold, wordt een elektrische wagen binnenkort net zo gebruiksvriendelijk als één met een verbrandingsmotor.


 

 © Shutterstock.com

Megabatterijen

Maar voorbij die superlatieven zal de batterij van de toekomst ook een andere rol moeten vervullen. Niet alleen zal ze draadloze apparaten ondersteunen, maar ze zal ook onze ongebruikte energie opslaan voor later. Zo kunnen we de schommelingen van hernieuwbare energie (die vooral wordt opgewekt op zonnige en winderige dagen) opvangen. Hierdoor zullen we minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.

Sinds 2018 staat de eerste Europese megabatterij in het Limburgse Dilsen-Stokkem. Die is goed voor zo’n 100 megawatt - voldoende om 110.000 woningen een jaar lang van stroom te voorzien. Sinds vorig jaar staat er ook een tweede megabatterij op Belgische bodem. Meer bepaald op de Nieuwe Dokken in Gent.


 

 © Shutterstock.com

Lang leve CO2

Nog spectaculairder dan de megabatterij is de ‘Electro Swing Battery’ die recent door enkele knappe koppen van de Amerikaanse universiteit MIT werd ontwikkeld. Deze batterij slaat geen elektriciteit op, maar onttrekt CO2 uit de lucht en houdt het vast.

Die CO2 - één van de grote verantwoordelijken voor de opwarming van de aarde - kan op termijn zelf gebruikt worden om energie op te slaan. De lithium-CO2-batterij is een veelbelovend alternatief voor de huidige lithium-ion-batterij. Ze is niet alleen veel milieuvriendelijker, maar ook zeven keer zo krachtig. En die kracht zullen we in onze toekomst nodig hebben op batterijen.