Tweets Marc Van Ranst sieren 2.000 posters in Nederlandse winkelcentra

Terwijl Marc Van Ranst bij ons wordt bedreigd door een militair en in een safehouse verblijft, hangen ze in Nederland tweeduizend reclameborden op met tweets van de viroloog. Nadat hij op Twitter Nederlands bekendste anticoronabeleidactivist Willem Engel op zijn plaats had gezet, startte een internetondernemer een crowdfunding om de tweet over het land te verspreiden, waarmee hij Van Ranst wil steunen. Het geld had hij in geen tijd bijeen.

In Nederland hangen sinds vandaag tweeduizend posters met daarop een Twittergesprek tussen de bedreigde viroloog Marc Van Ranst en Willem Engel, de Nederlandse oprichter van Viruswaanzin. Dat is een organisatie die het coronabeleid van de Nederlandse regering voortdurend op de korrel neemt en het gevaar van Covid-19 bagatelliseert.

Van Ranst noemde Engel eerst “een mafkees wiens kennis van de virologie op de achterkant van een postzegel past, maar op de wappiekermis sta je wel met een heel groot en opzichtig kraam”. Wappie is een Hollands scheldwoord voor gekkige complotdenkers, dat door Engel en consorten als geuzennaam wordt gebruikt. De viroloog voegde er later aan toe: “Wanneer we ooit geconfronteerd worden met een salsapandemie, ga ik met veel plezier luisteren naar wat jij als dansleraar te zeggen hebt. Echter, op dit moment geef ik geen flying fuck om wat jij uitkraamt, en Nederland zou dat best ook niet doen”, tweette Van Ranst naar Engel.

Het was een reactie van Van Ranst omdat Engel hem verweet dat hij een aandeel heeft in de “angstpandemie” en dat hij het zo bont heeft gemaakt “dat hij nu extreem gehaat is”. Van Ranst waste hem de oren door te verwijzen naar het feit dat Engel in het dagelijks leven dansleraar is. Tot grote hilariteit van Alexander Klöpping, voorheen oprichter en eigenaar van Blendle, een portaalsite die dagelijks een selectie uit de Nederlandse en Vlaamse media aan zijn abonnees aanbiedt. De internetondernemer startte woensdag een crowdfunding om de tweet met behulp van een campagne over reclameborden in heel Nederland (in bushokjes, treinstations, luchthavens en andere openbare gebouwen) te verspreiden. Zijn idee mocht op veel bijval rekenen en in een half uur was het streefbedrag van 2.000 euro opgehaald. Na één dag waren er 2.274 donaties binnengelopen, goed voor 25.384 euro. Dezelfde avond verscheen de tweet al op borden in Utrecht en Eindhoven.

Geweldige pen

Klöpping begon deze campagne om steun te betuigen aan de bedreigde viroloog, maar ook als een aanval op Willem Engel. “Als de tweet straks in talloze bushokjes hangt, dan zien mensen wat voor een geweldige pen Marc Van Ranst heeft en misschien gaan ze zich eens achter hun oren krabben over Willem Engel”, vertelt Klöpping op de Nederlandse Radio 1. “Je hoort niet vaak dat mensen een beetje klaar zijn met Engel. Deze campagne is een manier om dat te laten weten.”

“Het geeft in ieder geval aan dat veel Nederlanders het belangrijk vinden dat complotdenkers als Willem Engel wat meer tegengas krijgen. De reacties op Twitter zijn op dat vlak erg bemoedigend, al zitten er natuurlijk altijd ook zure oprispingen tussen van medestanders van Viruswaarheid.”

Klöpping roept iedereen op om de campagnes te delen met de hashtag #salsapandemie. Hij heeft zelf de domeinnamen salsapandemie.nl en salsapandemie.be geregistreerd.

 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

 bvb