©  Joris Herregods

DISCUSSIE. Is jouw koopgedrag fel veranderd door corona?

Nu shoppen op afspraak verleden tijd is en de terrassen weer open zijn, slaken de winkeliers een zucht van opluchting. Maar wat blijkt: na een jaar corona is ons winkelgedrag onomkeerbaar veranderd. We shoppen veel meer online en hechten meer belang aan de “winkelbeleving”. Merk jij dat ook bij jezelf?

LEES OOK: Corona heeft ons winkelgedrag onomkeerbaar veranderd: ”Echte klap moet nog komen”

Professor dr. Katelijn Quartier en onderzoeker Charlotte Beckers voeren in hun Retail Design Lab onderzoek naar hoe de klant een winkel echt fysiek ervaart. Volgens hen is er nog een overlevingskans voor retailers, maar is de winkelbeleving alleen maar belangrijker geworden. “Beleving wordt het middel bij uitstek om mensen weer naar de winkel te lokken”, luidt het.

“Het gaat niet over een dure uitstraling of veel proevertjes in je zaak. Maar wel om een samenhangend verhaal, dat iedereen begrijpt. De beleving in de winkel moet kloppen met de merkwaarden van de retailer”, zeggen Quartier en Beckers.

Wie bijvoorbeeld gezelligheid wil uitstralen, gaat vooral voor ronde vormen en niet voor een scherp en hoekig interieur. Eens de inrichting op punt staat, kan je gaan werken aan hoe een consument beleving percipieert. Het verspreiden van geur, het spelen van muziek, planten in de winkel of zorgen voor meer daglicht. Tot slot moet ook de flow en routing kloppen. “IKEA is het schoolvoorbeeld van hoe het grond- en routeplan van een winkel kan bijdragen aan het gewenste koopgedrag”, klinkt het.

Hoe is jouw koopgedrag het voorbije jaar veranderd? Shop je meer online? Zijn er winkels waar je vroeger wel naartoe ging, maar die je nu links laat liggen door online te shoppen? En wat met die “beleving”? Hoe belangrijk is die voor jou?

Reageer via onderstaand invulformulier. Een greep uit de reacties verschijnt maandag in Gazet van Antwerpen.

MEER OVER Coronavirus