De horecazaak met buitenterras vormt het kloppende hart van De Bloemfabriek, die de komende twee jaar de oude bloemmolens vult. 

De horecazaak met buitenterras vormt het kloppende hart van De Bloemfabriek, die de komende twee jaar de oude bloemmolens vult. © Hans Otten

De Bloemfabriek geeft hippe invulling aan oude bloemmolens in Geel-Ten Aard

Geel -

De Bloemfabriek geeft de iconische bloemmolens in Geel-Ten Aard voor de komende twee jaar een nieuwe functie. De opening stond gepland voor woensdagmiddag, maar is met een dag uitgesteld door opmerkingen in het verslag van de brandweer. Donderdag openen de uitbaters in eerste instantie een markant buitenterras en een duurzame pop-upwinkel.

Hans Otten

LEES OOK: De Bloemfabriek stelt opening op de valreep uit na verslag brandweer

Dossche Mills legde vijf jaar geleden de maalderij in de zichtbepalende bloemmolens in Ten Aard definitief stil. Terwijl de nieuwe eigenaar een aangepaste bestemming voor de fabrieksgebouwen met iconische torens naast het kanaal Herentals-Bocholt uittekent, krijgen enkele jonge ondernemers de komende twee jaar de gelegenheid om er activiteiten te ontplooien. Onder de naam De Bloemfabriek opent Hemelvaartsdag om 12u de eerste fase van hun grootse plannen.

Zander Pelgroms, Bastiaan Quets en Mathias Vanuytsel zijn het Geelse trio achter De Bloemfabriek, hun Turnhoutse partners ontbreken op de foto. 

Zander Pelgroms, Bastiaan Quets en Mathias Vanuytsel zijn het Geelse trio achter De Bloemfabriek, hun Turnhoutse partners ontbreken op de foto. © Hans Otten

Achter De Bloemfabriek gaan Bamaza BV uit Geel en Kollektiv Productions uit Turnhout schuil. De eerste groep ondernemers is bekend om de zomerbar Bar Gul en winterbar ’t Stadhuis in Geel, de tweede van de zomerbars Panorama Zomerbar in Turnhout en Bar5 in Beerse. Wie De Bloemfabriek via de poort aan de kanaalzijde binnenwandelt, komt prompt op een eigentijds terras met veel hout en groen terecht. Wat meteen in het oog springt, is dat de oude overkapping die de binnenplaats tussen de twee hoofdgebouwen overspant, is omgetoverd tot een afsluitbare horecaruimte met een hoog serregehalte.

“Op het terras hebben we plaats voor meer dan honderd mensen, als we ook de binnenruimte mogen benutten, loopt dat op tot ongeveer het dubbele”, zegt Bastiaan Quets van De Bloemfabriek. 

“Op het terras hebben we plaats voor meer dan honderd mensen, als we ook de binnenruimte mogen benutten, loopt dat op tot ongeveer het dubbele”, zegt Bastiaan Quets van De Bloemfabriek. © Hans Otten

De oude overkapping, die de binnenplaats tussen de twee hoofdgebouwen overspant, is omgetoverd tot een afsluitbare horecaruimte. 

De oude overkapping, die de binnenplaats tussen de twee hoofdgebouwen overspant, is omgetoverd tot een afsluitbare horecaruimte. © Hans Otten

Horeca is hart

“Op het terras hebben we plaats voor meer dan honderd mensen, als we ook de binnenruimte mogen benutten, loopt dat op tot ongeveer het dubbele”, zegt Bastiaan Quets van De Bloemfabriek. “Deze horecazaak wordt het hart van De Bloemfabriek. We bieden hier naast dranken ook een beperkte kaart met streetfood aan. Daarvoor werken we samen met Mi! Streetfood (van Herentalsenaar Stenn Audenaert en Jaan Vervoort, red.). Die kaart kan altijd uitgebreid worden.”

Het idee is dat de horecazaak geregeld kan vervellen, naar bijvoorbeeld een pop-uprestaurant, een zaal voor bedrijfsfeesten of een winterbar. “We starten nu met het buitenterras, maar willen in de komende weken andere onderdelen gefaseerd laten openen. We zijn momenteel nog in overleg met de brandweer om ook meer binnenruimtes in de fabrieksgebouwen te mogen invullen. In de huidige omstandigheden zouden er hooguit vijftig mensen in het grote gebouw aanwezig mogen zijn. We bekijken nu welke ingrepen nodig zijn om dat aantal te mogen optrekken.”

In de conciërgewoning opent in samenwerking met Roos Met Witte Stippen en De Goedzak een duurzaam pop-upwinkeltje. 

In de conciërgewoning opent in samenwerking met Roos Met Witte Stippen en De Goedzak een duurzaam pop-upwinkeltje. © Hans Otten

Duurzame pop-up

Klanten kunnen hun eigen potjes en flessen meebrengen om die in de winkel te vullen. 

Klanten kunnen hun eigen potjes en flessen meebrengen om die in de winkel te vullen. © RR

Samen met het buitenterras op het binnenplein opent woensdag in de conciërgewoning ook een pop-upwinkeltje. Dat is een samenwerking van Roos Met Witte Stippen, de handelszaak in de Nieuwstraat waar Babs Vandervoort natuur- en diervriendelijke cosmetica, verzorgings- en poetsproducten en cosmetica verkoopt, en De Goedzak, een zogenaamde zero waste of verpakkingsvrije winkel van beginnend ondernemer Iris Verellen. Daarbij is het de bedoeling dat klanten hun eigen potjes en flessen meebrengen om die in de winkel te vullen met verse producten zoals olie, koffie, bloem, noten of gedroogd fruit. De pop-up fungeert tegelijkertijd als afhaalpunt voor de biogroentepakketten van Het Mosterdzaadje van ‘Boer Tuur’ Vangeel uit Mol.

Ongezien in Kempen

Aan het einde van de zomer staat ook de komst van Crossfit Lividum uit Geel gepland. “Dat gaat ook om een pop-upopstelling, waarbij de activiteiten voorlopig in de buitenlucht doorgaan. Zij kiezen er zelf ook expliciet voor om buiten te sporten tijdens de zomer”, zegt Bastiaan Quets. “Rond juni wil Anneke Goossens ook onze Bloemfabriek als uitvalsbasis gebruiken om te suppen (afkorting van stand up paddle, red.). En met Broeikas, de werking voor jonge ondernemende creatievelingen van jeugdhuis De Vonk, openen we waarschijnlijk rond die periode in de gebouwen een coworking space. We verwachten dat er nog wel heel wat kandidaten opduiken die hier iets willen organiseren.”

“Als alles kan wat we in ons hoofd hebben, wordt De Bloemfabriek iets wat de Kempen nog niet hebben gezien. Of het dan niet spijtig is dat de termijn tot twee jaar beperkt blijft? Dat hoort er gewoon bij, het is juist mooi dat het eindig is”, zegt mede-initiatiefnemer Mathias Vanuytsel.

www.facebook.com/debloemfabriek

MEER OVER DOEN!-tips Kempen