© atv

Oudste fietsostrade Antwerpen-Mechelen krijgt grondige make-over

Duffel, Hove, Kontich, Mechelen, Mortsel, Sint-Katelijne-Waver -

Zes jaar na de voltooiing van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen werkt de provincie samen met de gemeenten en steden aan een grondige make-over van de F1. Als alles vlot verloopt, zijn tegen eind dit jaar alle knelpunten met de best mogelijke oplossing in kaart gebracht. De inzet is het comfort en de veiligheid verhogen voor het toenemend aantal fietsers.

Sven Van Haezendonck

De populaire F1 is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim vijftien jaar geleden werden de eerste trajecten als demonstratieroute aangelegd volgens de richtlijnen die toen golden. Ondertussen zijn de richtlijnen voor fietsinfrastructuur gewijzigd en de fietssnelweg wordt ook steeds populairder. “De voorbije vijf jaar zagen we een enorme evolutie in het aantal fietsers. In Duffel verdubbelde het aantal fietsers van ruim duizend per werkdag in 2015 tot 2.059 vorig jaar. In Mortsel tellen we zelfs meer dan vierduizend fietsers per werkdag”, vertelt eerste gedeputeerde Luk Lemmens.

Het begin van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen aan het Mechelse station Nekkerspoel. 

Het begin van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen aan het Mechelse station Nekkerspoel. ©  Jan Van der Perre

De provincie Antwerpen verwacht dat het gebruik nog zal toenemen. “We faciliteren dit door deze fietsroute te optimaliseren en knelpunten weg te werken”, zegt Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit. Knelpunten zijn bijvoorbeeld slechte zichtbaarheid, verouderde infrastructuur of een te smal profiel van de fietssnelweg. Op sommige plaatsen worden fietspaden dus breder of worden kruispunten veiliger gemaakt.

In Duffel gaat de fietsostrade over de Nete. 

In Duffel gaat de fietsostrade over de Nete. ©  Jan Van der Perre

Deze knelpunten bracht de provincie in kaart aan de hand van gegevens uit de Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die bij het Steunpunt Fiets de afgelopen jaren is binnengekomen. “Deze oefening lag aan de basis van de samenwerking tussen de provincie en de betrokken lokale besturen”, zegt Luk Lemmens. Het gaat om Duffel, Hove, Kontich, Mechelen, Mortsel en Sint-Katelijne-Waver.

De zes gemeenten en steden stelden studiebureau Sweeco aan om de verschillende werkpunten verder te onderzoeken. De provincie coördineert alles en stemt af met de lokale besturen. “In de studie maken we een opdeling tussen locaties waar we op korte termijn een kwaliteitssprong kunnen maken zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen. We bekijken momenteel of we enkele proefopstellingen als quick win zichtbaarheid kunnen geven op het terrein”, legt Lemmens uit.

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit stad en rand

DOEN! in Antwerpen

Mobiliteit - Stad & rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio