Auto- en fietsverkeer zullen volledig gescheiden worden. 

Auto- en fietsverkeer zullen volledig gescheiden worden. © RR

Wegen en Verkeer geeft eerste beelden van ‘grootse’ ovonde vrij

Heist-op-den-Berg, Berlaar, Beerzel -

Dat er een zogenaamde ovonde gaat komen op het Fabiolakruispunt in Heist-op-den-Berg, genoemd naar de vroegere dancing, was al langer bekend. Maar nu heeft Wegen en Verkeer ook de eerste beelden vrijgegeven en die ogen best indrukwekkend.

Bert Provoost

Naast de aanleg van gescheiden fietspaden op de N10 op het grondgebied van Berlaar-Heikant, Beerzel en Heist-op-den-Berg komt er op het kruispunt met de N15 een ovonde, ofwel een ovalen rotonde. De eerste beelden doen beseffen hoe groots die wordt.

“Het oogt inderdaad indrukwekkend”, zegt schepen van Bovenlokale Mobiliteit Jan Moons (N-VA). “Maar zo’n ovonde op die plek is echt niet overdreven. Er is een duidelijke keuze gemaakt om het autoverkeer en de zwakke weggebruikers te scheiden. De fietsers zullen dus onder de auto’s door kunnen rijden. De vijfde tak wordt de nieuwe aansluiting vanop de ovonde naar de Wouwerstraat, waar Colruyt een nieuwe winkel gaat openen en er ruimte komt voor KMO’s. De huidige rotonde is gevaarlijk voor fietsers en in de toekomst zal het er nog drukker worden, dus is dit zeker geen overbodige luxe.”

 

 © RR

Moons is ook tevreden dat er een concrete timing op het project is geplakt. “Het ministerieel besluit is goedgekeurd, er kan nu eindelijk schot in de zaak komen. De bouwvergunning zal snel aangevraagd kunnen worden en dan kunnen de voorbereidende werken aan de nutsleidingen nog dit jaar starten. Volgend jaar starten dan de hoofdwerken aan de riolering, fietspaden en ovonde. Er zijn al tal van vertragingen geweest, dus ik blijf voorzichtig. Maar nu ziet het er echt naar uit dat we resultaat gaan zien”, aldus Moons.

De kostprijs ligt tussen de 10 en 15 miljoen euro. Als alles goed verloopt, dan zou de N10 in 2025 afgewerkt moeten zijn. (bepr)

 

 © RR

MEER OVER Mobiliteit Mechelen